Jag har en roderkonstruktion där det går linor från två genomföringar på akterdäck till en trissa vid roderaxeln. Problemet är att vid hög fart alt. kraftig sjögång blir belastningen på rodret så hög att ena linan slackar då den andra spänns, oavsett hur hårt jag försöker spänna linan i viloläge. Jag upplever det som glapp i styrningen och vid något enstaka tillfälle har linan hoppat av.
Eventuellt skulle man kunna sätta en gummicord mellan linorna innan trissan för att hålla linan spänd i alla lägen, men radien på trissan är ganska stor så vid vridning mellan ändlägena löper linan långt.
Säkert har ni både andra och bättre ideer och någon kanske redan har löst problemet på ett smart sätt. Vad har ni för tips?
Eventuellt skulle man kunna sätta en gummicord mellan linorna innan trissan för att hålla linan spänd i alla lägen, men radien på trissan är ganska stor så vid vridning mellan ändlägena löper linan långt.
Säkert har ni både andra och bättre ideer och någon kanske redan har löst problemet på ett smart sätt. Vad har ni för tips?