Roderglapp

Jag har en roderkonstruktion där det går linor från två genomföringar på akterdäck till en trissa vid roderaxeln. Problemet är att vid hög fart alt. kraftig sjögång blir belastningen på rodret så hög att ena linan slackar då den andra spänns, oavsett hur hårt jag försöker spänna linan i viloläge. Jag upplever det som glapp i styrningen och vid något enstaka tillfälle har linan hoppat av.

Eventuellt skulle man kunna sätta en gummicord mellan linorna innan trissan för att hålla linan spänd i alla lägen, men radien på trissan är ganska stor så vid vridning mellan ändlägena löper linan långt.

Säkert har ni både andra och bättre ideer och någon kanske redan har löst problemet på ett smart sätt. Vad har ni för tips?
 

Bilagor

  • roder.jpg
    roder.jpg
    51.8 KB · Visningar: 467
Dyneema

är ett utmärkt förslag. Bauhaus har bra och prisvärda Dyneemalinor. Möjligen kan det finnas visst glapp även i rorkult/pedalkonstruktion.

Thure
 
Skulle det forfarande vara risk att linorna spårar ur på den sämre spända sidan kan man ju få marginal genom att direkt under trissan montera en tunn alu-plåt ett plastskiva. De behöver inte vara helt cirkelrund, utan det räcker ju med att den utgör en större fläns på den del av trissan där linan blir slack och "spårar ur". Antar att det gör stor skillnad om den t ex sticker ut 20 mm mer än nuvarande diameter.
Slacket/glappet i sig är förstås bättre att eliminera, men om det inte går fullt ut så är det ju skönt att slippa kliva ur kajaken och rätta till linorna med jämna mellanrum.
 
Det är ju egentligen ett geometriskt problem och beror på att avståndet mellan linornas infästningspunkter fram är större än linhjulets diameter.
Vore det praktiskt möjligt att flytta linorna närmare varandra vid pinnen/pedalerna skulle slacket bli mindre. Roderresponsen blir förstås svagare.

Ett större linhjul ger naturligtvis samma effekt
 
Det låter som en trolig förklaring, vinkeln mellan linorna ändras ju om det nu är en enkel "svängel", med eller utan pinne.

Kanske märks det tydligare i kraftig sjö, och vid större roderutslag - men kanske är dåliga linor också en del av problemet.

Skivan under trissan löser en del av problemet, men inte glappet i sig, och glappet är säkert irriterande.
 
Tror inte

riktigt på den geometriska förklaringen här. En ideal konstruktion vore möjligen en trissa både fram och bak och har man en större trissa fram så får man en utväxling på roderutslaget.

Om vi istället har en "vippbräda runt en axel/rorkult tvärskepps" både fram och bak så borde rörelserna framåt och bakåt respektive inåt mot mittskeppslinjen och utåt utjämnas mellan babords och styrbordssidan både framtill och baktill förutsatt att rorkulten är lika lång fram och bak. I det här fallet är det trissa bak men rorkult fram och så länge linan inte sitter fast i hjulet bak borde det kunna funka?

Blir det nån skilllnad om man låter roderlinan gå 540 grader runt trissan bak för att få ökad friktion?

Thure
 
Senast ändrad:
Om det ser lika ut i fram och bak funkar det väl bäst - men att visa hur det funkar dåligt i andra fall, blir lite krystat eftersom linorna går genom rör och genomföringar, och det blir diverse små vinkelefffekter, men jag tror faktiskt inte geometrin är på vår sida i det här fallet.
 
Att styrsystem med svängel har max trådspänning vid neutralläget är enkelt konstatera. Den bakre svängelns vinkel ökar snabbare än den främre med längre hävarm och därav minskar avståndet mellan infästningspunkterna. Lite äldre racingkajaker har trissa bak och månformad pinnstyrning för att minimera slacket vid stort roderutslag. Givetvis är trissa bäst, men är en dyrare konstruktion som tar något mer utrymme.
 
Teorin bakom "roderhjulet" är som redan sagts geometriska. Så att rörelserna blir likformigt även för kraftigare roderutslag.

Men i praktiken fungerar en vanlig rak "balk" lika bra eftersom dom roderutslagen som behövs för att styra en kajak är förvånansvärt små

http://youtu.be/r0qeNRVGedg

Det är nästan en fördel med det kraftigare roderutslaget för större vinklar. Roderlinorna på filmen är av typ Dynema. Och linorna sitter fast i pedaler. Fördelen med pedaler är den exaktare styrningen och att man snabbt och precist kan reglera roderutslaget

Hans Friedel
 

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg