Riktigt vilse

En otrolig men sann berättelse
Jag har en arbetskamrat som tillsammans med tre andra gick ut och fiskade en eftermiddag. Med sig hade dom fiskeredskap och en liten matsäck. Desvärre hittade dom varken sjön eller senare tillbaka till bilen. Dom befann sig i ett skogsområde i norra finland med obefintlig mobiltäckning. I sex dygn var gruppen vilse tills dess att dom lyckades få täckning med mobilen.

Dom hade gått i cirklar i ett område som var fyra gånger fyra mil. Dom fick bara enstaka fiskar och var tvungna att leva på i princip bara blåbär.

Finns det någon annan som har haft sån här otur? Jag trodde inte det var möjligt att gå vilse under så här lång tid i dom nordiska skogarna, har aldrig hört talas om något liknande har ni det?
 
7sjunger; sa:
Finns det någon annan som har haft sån här otur?

Man frågar sig var gränsen mellan otur, klanteri och okunskap går :)
Det är klart att det är lätt att sitta på sin kontorsstol och säga att man inte skulle kunna gå så vilse själv, men på nåt sätt känns det ju som att man borde kunna klara sig tillrätta med lite grundläggande navigeringsknep.

Hur hittade(s) de till slut?
 
7sjunger; sa:
Dom befann sig i ett skogsområde i norra finland med obefintlig mobiltäckning. I sex dygn var gruppen vilse tills dess att dom lyckades få täckning med mobilen.
Dom hade gått i cirklar i ett område som var fyra gånger fyra mil. Dom fick bara enstaka fiskar och var tvungna att leva på i princip bara blåbär.
Perkele.... inte kan man gå vilse i norra finland. Jag har bara gått vilse i granskogarna i norra Uppland.
De borde kanske ha navigerat med karta och kompass i stället för mobiltelefon om de nu inte hade lokalkännedom. // RJ
 
Nordesjö; sa:
Man frågar sig var gränsen mellan otur, klanteri och okunskap går :)

Att undvika att gå i cirklar är ju en av de grundläggande sakena man lär sig. Och även om man inte lärt sig det så måste det ju vara grå himmel för att man inte ska märka att man går i cirkel (och då har man ju grym otur med vädret alltså).
 
Knep för att undvika cirkelgång?

Jag har endast varit "vilse" i 1-2 timmar en gång, påföljden blev att vi nådde en asfalterad väg lååångt från bilen. Lata som vi var ringde vi ett mobilsamtal för bilskjuts till bilen.

Om jag hamnat i deras situation skulle jag försöka följa ett rinnande vattendrag nedströms (fanns det verkligen inget rinnande vatten i det stora skogsområdet)? Då kan man inte gå i cirklar och bebyggelse brukar vara lokaliserad nära vatten. Nackdelen är att vegetationen kan vara tätare/svårare nära vatten.

Mitt i skogen bör man konsekvent gå i en riktning, kan det månne vara så att personerna i gruppen hade olika åsikter och ändrade riktning vartefter de gick framåt?
 
Re: Knep för att undvika cirkelgång?

IslandTraveller; sa:
Mitt i skogen bör man konsekvent gå i en riktning, kan det månne vara så att personerna i gruppen hade olika åsikter och ändrade riktning vartefter de gick framåt?

Ja det kan väl vara så att de var obetänksamma nog att försöka leta efter en "punkt" istället för att satsa på att "komma ut ur skogen".

Men sen kan man antagligen härleda mycket av deras beteende till lågt blodsocker.
 
De stackars fiskarna hade sannolikt varken karta eller kompass eller kanske ens kännedom om hur stor området var.

4x4 mil är ju faktiskt ganska stort tycker jag, särskilt om de som virrar runt inte har en aning om hur begränsningarna ser ut.

Att gå i cirklar är inte svårt, men å andra sidan så krävs det nästan att det är mulet eller mörkt för att man ska göra det när man väl fattat att man är vilse.

I dåligt väder har jag virrat omkring kanske en timme en gång (i ett mycket mindre område), och jag tog till de klassiska scouttricks jag kom på för stunden; men exempelvis så hittade jag inte en enda myrstack! Och utifrån vegetationen var de svår att få en känsla av väderstrecken, det behövs ju också viss kontinuitet i den känslan för att man inte vika av från kursen.

Jag håller även med Walk_Alone om att det är en jäkla skillnad på de bråtiga skogarna i Uppland och de luftigare skogarna norrut; fast jag har nästan bara erfarenhet av skogarna ovan odlingsgränsen.

Det hela visar hur bra det är att ha med sig åtminstone någon form av karta när man är ute. Själv tycker jag att det blir lite roligare av att se var man är och vad som finns runt omkring.
 

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
Nordesjö; sa:
Man frågar sig var gränsen mellan otur, klanteri och okunskap går :)

Att undvika att gå i cirklar är ju en av de grundläggande sakena man lär sig. Och även om man inte lärt sig det så måste det ju vara grå himmel för att man inte ska märka att man går i cirkel (och då har man ju grym otur med vädret alltså).

Har själv under en jakt gått i en cirkel och kommit tillbaka i mina egna fotspår. Visserligen var det mulet men jag fick mig en riktig tankeställare.

[Ändrat av avslutad210712 2004-06-03 kl 10:21]
 
Sex dygn på gädda och blåbär låter tufft.

Skall jag själv ut i skogen blir det sällan som inte kartan får följa med. Utan kompass ger jag mig ALDRIG ut i skogen. Viktigare att packa ner kompass istället för mobiltelefon.

Knepet med att följa rinnande vatten var ju smart. Nån som har mer bra tips? Har aldrig funderat så mycket på vad jag skulle göra om jag gick vilse, men jag antar att jag går i den riktningen som jag tror leder mot bebyggelse eller en väg. Men hittar man inget av detta efter ett par timmar så kan det nog vara frestande att byta riktning.

Att uppsöka en höjd för att få bättre utsikt kanske?

...Johan...
 
Är inte finland, precis som sverige, totalt perforerat av skogsbilvägar??
Ett flak på 4x4 mil SKOG, utan en väg, låter för mig obegripligt, speciellt i ovan nämnda länder.
Funderar på om det inte är en kompetensfråga trots allt(?).

/BAX
 
jd; sa:
Knepet med att följa rinnande vatten var ju smart. Nån som har mer bra tips?
Krama ett träd.

Det var väl en kampanj(?) som inriktade sig till ungar som hittat vilse, om jag minns rätt. Tanken var att om man höll sig ett och samma ställe så skulle ett bortsprunget barn på så sätt invänta en sökningsaktion och inte komma längre bort från sökområdet. Det kanske skulle funka för vuxna oxå?

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.