Riglos, för svårt?

Hej!

Tänkte bryta vintermörkret med lite längre klätterleder någonstans i Spanien. Har undersökt lite olika ställen och för tillfället lutar det väl åt Riglos i Pyreneerna. Problemet blir väl som vanligt: Finns det några långleder (sport) för oss vanliga dödliga som inte klarar av att leda mer än 6a/6b ?

Nån med erfarenhet får hemskt gärna ge en liten uppdatering :)

Naturligtvis är tips på andra ställen oxå välkommna!
Tack!
 
Beror på...

Jag var i Riglos för 5-6 år sen. Det var premiär på big wall för mig. Vi var ett gäng med skiftande erfarenhet och klätterkapacitet.

Jag och de jag klättrade med höll oss till ganska snälla grader (max 6a) och lyckades sysselsätta oss en hel vecka med det. Men vi klättrade inte någon riktigt lång led ända till toppen (ca 300m). Det längsta jag klättrade var tornet Aguija Roja, ca 120 m högt, 5 replängder (om jag minns rätt), max grad 5c.

De klassiska lederna som tex "Fiesta de los biceps" är ju hårdare och längre (100 m överhäng och 6c har jag för mig...).

Klättringen var mycket speciell eftersom bergarten är konglomerat. Stora grepp och många små överhäng. Kändes nästan som att klättra inomhus... Vi hade kul!

Jag har förare hemma. Om du vill veta mer kan du ju höra av dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elias.08 Svårt sva?! Sportklättring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.