• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Revbensspjällen

Så har turen kommit till skador :(

Det har varit mycket vandringar senaste året. Många mil har förbrukats. Ofta med packningar på upp emot 30 kg (även mer). Det mesta har fungerat ganska smärtfritt. Nu verkar det dock som åldern håller på att ta ut sin rätt (man är ju inte purfärsk längre ;)).

Problemet jag nu har stött på är enorma bränningar, värk i vänster sida på bröstet. Det ligger ganska långt ned (rakt under mitten på axeln, ca 8cm från revbenens slut) och det är förmodligen revbenen.

En vän till mig som varit ute mer än mig under alla år har haft samma, men övergående problem.

Vi har diskuterat fram och tillbaka om det kan vara ett muskelfäste (inflamation?) som bråkar. Jag har enorma problem att sitta ned och stå på huk. I övrigt känns det inte alls. Ligga går t.ex. bra.

Någon som känner igen detta felmeddelande från kroppen? Kan det t.ex. bero på ryggsäcken eller liknande?

Tacksam för alla svar då detta håller på att sabotera alla vandringar för mig :(
 
Jag har inga medicinska lösningar på dina problem, men ändå en del funderingar. Du har många år kvar innan du uppnått min ålder. Ända till för knappt 5 år sedan vägde alltid min ryggsäck över 30 kg när jag gav mig ut på vandring. År 2001 tog det definitivt stopp på väg in i Sarek: Kroppen tog tvärslut. Jag hade väntat på den dagen - dagen då jag inte längre kunde vandra i fjällen på samma sätt som tidigare - dagen då det var dags att ställa in sig på stugturer istället.
Delvis tack vare UL-ivrarna här på Utsidan har jag lärt mig att minska min ryggsäcks tyngd och tack vare detta kan jag fortfarande vandra på samma sätt som tidigare - ganska fysiskt ansträngande.
Utan att minska på vare sig säkerhet eller bekvämlighet har jag lyckats minska packningens vikt med 10 kg - och där finns en hel del till att ta.
Gör dig själv den tjänsten att du kollar över packningen med hjälp av de länkar som finns på den här sidan. Sen kan du ju alltid söka upp någon kiropraktor...

HåkanF

http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/972.htm
 
MAJJEN; sa:
Jag hade väntat på den dagen - dagen då jag inte längre kunde vandra i fjällen på samma sätt som tidigare - dagen då det var dags att ställa in sig på stugturer istället.

Oj nu fick man sig en tankeställare. Det lät nästan lite poetiskt. Vågar/vill nog inte tänka i dessa banor riktigt ännu ;)

Det ligger nog en del i det du skriver. Även om man ofta känner sig som Tarzan - så skall man nog vara mer rädd om maskineriet till hjärnan ;) Kanske dags att skala lite mer.

Fina bilder och kul läsning på länken btw. Det rycker nästan lite i benen - fast jag kom hem efter två dagars vandring på Herrstadsfjället (fjället: läs skogstypen) för 4 timmar sedan :)

Ps: Såg du var från Örebro - min gamla hemstad. Flyttar nog hem inom ett par år. Du kanske har tips på fina leder i kilsbergen eller omkring? (alla kanske redan finns listade på http://www.fritid.t.se?).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.