Retrobulta Direkta Palmsöndagsleden, Häggsta?

Jag är intresserad av att retrobulta Direkta Palmsöndagsleden på Fyrbultsväggen, men tycker personligen att det är bättre att höra först om det finns motståndare till detta.

Direkta Palmsöndagsleden leds just nu på rostiga och i flera fall lösa pitonger och någon enstaka kil då klättringen är lättare. Förutom mig själv har jag under mina år endast sett ett annat replag leda denna, så det är inte direkt någon rusning. Jag vill också påpeka att det nyligen lagts till bultar på linjen Splasch och även några som går upp precis bredvid Direkta Palmsöndagsleden. Om de nu är bultar avsedda för utsteget till Palmsöndagsleden vet jag inte, jag klättrade inte linjen så, men då rör det sig om ytterligare en linje, men i vilket fall som helst så kan dessa bultar användas som utsteg. Min tanke är att ersätta pitongarna mot bultar och på så viss få en ganska fin sportled från botten hela vägen upp till den bultade ankaret i 5c registret. Tillgång till borrmaskin har erbjudits och jag tackar för det, bultarna löser sig på ett eller ett annat sätt...

Innan jag tar kontak med BK och Sthlm's klätterklubb så skulle jag vilja veta om det finns någon som opponerar sig mot det här? Kanske någon som vill väldigt gärna behålla leden's charm som den är?

Edit: I tråden ang Det vila i min bur nämnde jag Direktbulten... Det är nog fel... eller inte... Jag blir inte riktigt klok på vilken linje som är vilken vid insteget... Men det är iallafall linjen med de rostiga pitongerna jag tänker på.
 
Jag är emot

Då den har "letts" helt utan bultar (och rep) många gånger och dessutom (med rep) i storskor på vintern behöver den inga bultar. Det finns ju även nytt topprepsankare, eller hur?
 
Njae...
Till skillnad mot "det vilda" så tycker jag att palmsöndagen med sin direkta kusin har egenvärde som psykleder. De går dessutom utmärkt att topprepa. (Jag har iofs inte klättrat den direkta varianten men det är ju andra halvan som är riktigt psykig)
 
Jag stödjer retrobultning av hela stockholm!
Det hade fungerat perfekt som ett reservat för sportklättrare.
 
På andra halvan sitter nu nya bultar redan... Men för mig räcker det med att två opponerar sig emot vidare bultning, så jag drar mig tillbaka i frågan.
 
Klattring maste fa vara lite farligt

Jag tycker inte du ska bulta om den. Det vore fel. Jag gick med pa att kompletteringsbulta pa Stora Skramso och jag tycker sa har i efterhand att det var ett felaktigt beslut.

Klattring masta fa vara lite farligt. Alla som vill undvika risk kan toppa eller klattra i en hall. Vi kan inte satta bult for att pitoner rostar och vi kan inte byta namn pa leder for att politiker vill det.
 
När pitongerna en gång slogs, så var det i de flesta fall för att att de var det "bästa" alternativet. Hade det funnits borrmaskiner och moderna bultar hade det sannolikt suttit såna på plats från början. Ptionger kan, med stöd av traditionen, anses vara nåt som ska rensas av andreman.

Att slå pitonger varje gång man leder, ger ofelbart en i längden irreparabel skada på klippan.

Topprep är inte fy skam, men att motivera att en led inte behöver säkras för att nån gjort den solo, tror jag är en rätt snäv, eller sällsynt åsikt.

Nu har jag inte koll på just den här leden, även om jag tror att det var den jag cloggade sent i höstas. Jag minns dock inga bultar på övre halvan. Så därför nöjer jag mej med ovanstående svepande floskler.
 
Varför måste klättring få vara farligt? Om man nu nödvändigtvis vill klättra farligt så kan man väl alltid frisola även om leden är adekvat bultad?

Nu har jag inte klättrat den här leden men går den inte att säkra naturligt på ett säkert sätt så är jag för bultning.
 
Silvin: bulta inte idag vad någon vill klättra bultfritt imorgon. Just nu kanske ingen klättrare vill klättra farligt, men vad händer om 10-20-50 år? :(
 
Embl: Med det argumentet så ska man ju inte bulta någonting någonsin. Och som svar på din fråga så går det säkerligen att frisola en led med bultar på om 50 år också.

Men, jag har som sagt var inte klättrat den här leden och jag klättrar inte heller särskilt frekvent i Häggsta så jag drar tillbaka mitt för och ställer mig neutral i frågan istället.
 
Varför då?

När pitongerna en gång slogs, så var det i de flesta fall för att att de var det "bästa" alternativet. Hade det funnits borrmaskiner och moderna bultar hade det sannolikt suttit såna på plats från början. Ptionger kan, med stöd av traditionen, anses vara nåt som ska rensas av andreman.

Att slå pitonger varje gång man leder, ger ofelbart en i längden irreparabel skada på klippan.

Topprep är inte fy skam, men att motivera att en led inte behöver säkras för att nån gjort den solo, tror jag är en rätt snäv, eller sällsynt åsikt.

Nu har jag inte koll på just den här leden, även om jag tror att det var den jag cloggade sent i höstas. Jag minns dock inga bultar på övre halvan. Så därför nöjer jag mej med ovanstående svepande floskler.

Ja, jag kanske inte var helt seriös i min orsak till min ståndpunkt, dvs frisolo, i frågan om retrobultning men faktum är att Direkta Palmsöndagen har en STOR karaktär och en fantastisk led. Dessutom är den numera ännu lättare att toppsäkra, om man nu vill öka säkerhetsnivån.

Jag har noterat att man i Stockholm har retrobultat flera av de gamla +-markerade lederna t ex Mylingen och Luftslottet i Skevik. Dessa leder klättrades inte så ofta förr då de var i svårsäkrat skick men att retrobulta Palmsöndagen, som för mig är en klassiker, går över gränsen.

Samtidigt tar man bort "pitongerna" på Omöjliga väggen med hänvisning att den går att klättra naturligt. Vari ligger logiken?
 
Nu är det väl så att allt detta har inte gjorts av samma personer, eller av Bultkommittén, om jag minns rätt. Och då är det kanske inte så konstigt om det verkar aningen inkonsekvent.

Sen är det förstås så att en rätt starkt subjektiv del i det hela är ju detta med "klassiker".

Omöjliga väggen är otvetydigt en sådan. Klassiker, som alltså är välkända, och kända just i sin form avseende säkringar osv, kan alltså likt museiföremål konserveras för framtiden - även om de inte är helt i samklang med en ev butlpolicy i övrigt.

När det gäller O V, så kan man kanske tycka att den borde ha bevarats MED sina pitonger. Problemet då var att vissa satt väldigt löst, och andra vara avrostade. Det är ju inte samma som ursprungligt skick. Vad gör man då?? Tar bort pitongerna och sätter dit fräscha? Ingen bra idé eftersom det riskerar att skada leden så att den verkligen blir annorlunda.
Låter man rostiga pitonger sitta kvar så är det både potentiellt farligt, och ändå inte så ursprungligt.

Att ta bort dem var alltså troligen en vettig säkerhetsåtgärd, och kunde man då konstatera att moderna kammar kunde ersätta ptiongerna säkerhetsmässigt - så känns det väl som att man har hittat en rätt bra lösning.

Palmsöndagsleden tror jag att jag klättrade (cloggade!) innan de nya bultarna kom till på övre halvan. Den nedre delen minns jag som lätt - samt att jag inte letade efter placeringar då jag redan hade ett rep, men det jag också minns från leden (just ovan mitten) var att det fanns en del lösa block. Läskiga att dra i - vilket kunde undvikas - och läskiga att lägga säkringar bland.

Men precis som Mike, så är jag inte helt hundra på vilken linje jag följde, jag hade repet i det ankare som ligger näst längst åt höger i alla fall och klättrade i princip rakt under det.

Jag ledde nyligen Diretisseman, Häggsta. Kunde i princip lägga eget hela vägen, klippte i och för sig två pitonger, men det finns ju ett parti som både saknar ptionger och egna placeringar just där leden är vertikal. Den osäkrade delen är så lång att ett fall gör att man landar i svaet under. Inte alls OK. Men i det fallet så tycker ju jag, personligen, att leden är just en klassiker som inte ska bultas. En avslagen borrbult minner förresten om den konflikt om just bultning som förekom på 80-talet eller när det nu var. Däremot skulle jag kunna tänka mig att man kanske borde ta bort pitongerna - för att klättrare ska förstå att de inte ska förlita sig på dessa utan istället lägga egna bättre säkringar. En åsikt, och inget som leder till att jag kommer att göra detta på egen hand, men jag hör gärna vad ni andra tycker?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.