Resemålstips

Hejsan!

Jag är en relativt ung grabb som denna sommaren hade tänkt att ge mig ut på någon typ av bergsvandring. Den enda relevanta erfarenheten som jag har är en vandring uppför Zugspitze i södra Tyskland, alltså är jag en total nybörjare!
Mitt mål var egentligen att försöka bestiga Mount Blanc men efter lite studering verkar det inte lämpligt för en nybörjare.

Jag söker därför lite tips på berg som kan bestigas eller vandring där man får känna på lite höjd. Rekommendera gärna berg utanför Sveriges gränser då jag i slutet av sommaren skall vandra uppe i fjället.

Alla tips välkomnas!

Bestigningsturer som kräver att man skall gå över glaciärer är inget man skall göra själv så du blir hänvisad till "isfria" toppar som inte kräver klättring. Sådana "vandrartoppar" kan i och för sig ha fin utsikt men bestigningen är oftast inte särskilt spännande. Har du funderat på "via ferrata" som är brant vandring och där man självsäkrar genom att koppla in sig till en vajer på de brantare partierna? Denna företeelse har funnits länge framförallt i de italienska Dolomiterna men har nu blivit så populär att det "byggs" ferrator i de flesta alpområden. Säkerhetsutrustning i form av hjälm, sele och elastiska slingor med karbinhakar krävs. Det brukat gå att hyra på plats. Förslag på turer kan du också få på turistbyråerna. Låt dom bara inte lura på dig en bergsguide. Det behövs inte. Beträffande lämpliga områden så gäller som sagt att det finns ferrator nästan överallt i såväl väst- som östalperna, men det "klassiska" området Dolomiterna är ju aldrig ett dåligt val. God Tur!

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg