repval, edelrid Python 10mm 70m?

hej.
Är det någon här som har något att säga om det repet vore jag mycket tacksam.

jag är sugen på att börja klättra längre leden är de boulders jag är van vid. därför behöver jag ett rep och quickdraws. jag har en repbroms av "hinktyp" och funderar över om en grigri kan vara passande?
jag hittade billiga QD på Barrabes.com
där hittade jag även repet: edelrid python 10mm 70 meter
för 86Euro,
repet kommer användas till topprep och sportklättring. vad jag lyckats läsa mig till verkar repet passa mina behov.
på barrabes kan jag inte läsa om inpregnering, men på alla andra sidor som säljer repet står det att det är inpregnerat.
men sedan jag inte har köpt något rep tidigare tänkte jag bara höra efter här så jag inte missat något viktigt.
/ Fredrik
 
Vad jag kan se har det en lite enklare impregnering ("beta shield") och ingen dry-impregnering. Edelrid gör fina rep, jag har själv nästan alltid köpt Edelrid. Det senaste, ett Osprey, har f ö samma typ av impregnering. Om du ska använda repet under blöta förhållanden så kanske du ska välja ett med bättre impregnering dock.
 
Det blir säkert bra, 10 mm, 70 m låter som ett bra val, särskilt för de pengarna.

Om du i huvudsak tänkt topprepa kan det vara läge att köpa ett lite fetare rep typ 11 mm (om det finns sådana nuförtiden). Det enda som sliter på rep mer än topprepning är avfiringar.
 
Om man ska topprepa mycket finns åtminstone diverse 10,5 mm-rep, men då kanske det dessutom rätt ofta är lite jobbigt med 70 m.

Jag har ett rep som är typ 25 m som jag ofta topprepar (korta) leder med. Det är väldigs smidigt, men det beror ju förstås på vad man klättrar. Att ha ett kortare topprep i kombination med ett mjukare och smalare ledrep är ju inte fel, men kanske inte nåt man köper direkt man ska börja repklättra, utan mer efterhand. Korta rep är lite ovanligare i butiker, även om vissa har metervara.
 
Hej igen.
tack för era svar.
Nu verkar repet finnas på lager igen.
och jag har ytterligare funderingar på repval...
Det är mest "impact force" (eller "fångryck"?) jag funderar på.
att det är bra om repet tar upp mycket kraft, och man får en låg impact force.
på Python repet är impact force 9.2 kn
på tex Beal tiger är impact force 7,6 kn
Hur relevant är denna skillnaden?
skulle det vara att rekomendera att köpa ett rep med lägre impact force än 9,2?
Vid sportklättring kommer ju ändå en del av kraften tas upp av säkringsmannen...
 
Ett rep med lägre fångryck håller förmodligen längre, annars spelar det ingen roll för sportklättring/topprep.
 
Hej, Jag har ett edelrid python(köpte också från barrabes.com).
Jag har bara hunnit klättra en gång med det än, men jag tycker det är väldigt mjukt och lätthanterligt.
Vi klättrade i ca 2 timmar och tog 4-5 mindre fall utan att jag ser något direkt slitage.
Verkar vara ett väldigt prisvärt rep och för de pengarna är jag hur nöjd som helst.
Dock så tror jag inte det har någon impregnering alls, utan bara edelrids thermo shield behandling.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.