Reportaget om Friluftslärarutbildningar

Hallo!

Har precis läst reportaget om friluftslärarutbildningar
av utsidans Eva Sahlström. Vill bara kommentera att idag finns det många utbildningar i Sverige med inriktning mot friluftsliv. Korta, långa, mindre bra, jättebra, alla med lite olika upplägg. En av utbildningarn Eva har glömt är Natur och Kultur Turism i Ljusdal. En ettårig mindre utbildning men de hade i alla fall en monter (kanske 10 m från utsidans) på utemässan senast i våras.

På mässan hade även min utbildning (skolan) en monter. Den utbildningen jag har gått är en 80 veckors Kvalificerad Yrkesutbildning i Naturturism som är förlagd vid Älvdalens Utbildningscentrum. 20 veckor praktik varvat med: friluftsteknik, vinter-sommar fjäll, strömmande vatten, språk, kulturgeografi, samer,ekologi, naturbrukshistoria, företagsekonomi, säkerhet och livräddning, varg-björn spårning, naturvård m.m. Synd att du missade att ta med den utbildningen som är en av de bättre i sitt slag, det vågar jag säga. Min klass hade i vintras Stensunds folkhögskola (se artikel) på vinterutbildning (fjäll) med undertecknad som huvudansvarig. I artikeln saknas även den 2-åriga turistsportlinjen i Kiruna samt den ettåriga i Årjäng.
Vill du veta mer om utbildningen så kontakta Projektledaren Anders Ejderwik på telefon 0251-597018 eller fråga mej.

TACK

Hälsingar
Markus Zetterberg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.