Regnponcho

En regnponcho känns som det ultimata regnskyddet tycker jag.

Är lång och täcker stort sett hela kroppen.

Fungerar även som regnskydd åt ryggsäcken.

Luftig och inte så tät som ett vanligt regnställ är.

Lätt att packa ner.

Funderar på att enbart börja använda en poncho istället för ett regnställ på turer.

Vad tycker ni? Vad gillar ni, poncho eller ställ? För och nackdelar med de två alternativen.
 
Hej!

Jag köpte en poncho+lårings med samma föreställning. Men den är utbytad mot skaljacka+byxa+ryggsäcksöverdrag nu. Tycker det var för fladdrigt, kvavt och oflexibelt. Och att ha ett separat överdrag till ryggan har sina fördelar, när man t ex lägger den ifrån sig i geggan.

/M
 
Jag föredrar oftast poncho, men använder regnställ i vissa situationer.

Välj en poncho med bra huva och komplettera med damasker eller byxholkar. Kan inte tänka mig något bättre regnplagg om man är känslig för värme och behöver god ventilation.
Under ponchoduken kan man pilla med kameran, skriva i en bok, äta sin lunch osv. i det torra.
Poncho är billigt, lätt och pålitligt samtidigt.

Men visst finns det nackdelar också.

En nackdel är om man behöver klättra/scrambla eftersom man får sämre rörlighet. T.ex. finns ju risken att man trampar på ponchoduken när man tar stora kliv uppåt.

Vid storm kan ponchon bli fladdrig, men det finns sätt att fästa den så att den fungerar ändå. Men det gäller i så fall att ha en bra fästlösning som man trivs med. Med regnställ behöver man inte bekymra sig för detta.


Den ser fin ut. Har ju bättre rörlighet än poncho, men täcker inte ner över låren och har antagligen sämre ventilation (trots armhåleöppningarna). Att ponchon täcker över låren gör att man kan ha damasker/byxholkar istället för regnbyxor, vilket är viktigt för de som är känsliga för värme.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
US64 Vaude Regnponcho Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.