Rasslande nav?

Jag "renoverade" en äldre Crescentcykel parallellt med min MTB och fick ingen ordning på främre navet. Det knastrar och hjulet rullar inte obehindrat.

Jag är nybörjare när det kommer tillatt plocka isär en cykel och undrar nu om det räcker med att smörja navet med fett? Hur får man dit fettet? Går det att plocka isär navet (kullager?) helt och hållet?

Bakre navet, ett oväxlat Torpedo, har en liten ventil/lucka mitt på, är det någon som vet vad den är till för?
 
Smörja

Gällande framnavet sä borde det inte vara några som helst problem att helt enkelt ta loss axeln och kontrollera lagerbanor och kulorna. Skruva loss konorna med en skiftnyckel eller tång å dra ut axeln. Ta det lite försiktigt ifall det är lösa kulor i lagret så att de inte far åt alla håll. Sen är det bara att göra rent å kontrollera konditionen på lagrena, kanske är nån kula som är trasig eller något skada på ytan på konorna alternativt på navet som gör att det inte rullar så bra. Med ev nytt lager sen så är det bara att fetta in å skruva ihop det igen. En annan sak som kan inverka på hur bra det rullar är ju om man skruvat åt konorna för hårt. Det är en liten balansgång det där.

Gällande den lilla luckan på baknavet så kan du försöka få i smörja där. Det ska funka, men gör det inte på min gamla herk då jag inte kan få upp luckan.

Lycka till med mekandet
/Ola
[Ändrat av balo 2002-04-09 kl 09:55]
 
Konorna slits snabbare än skålarna i navet. Det är ingen tvekan om när de är slitna - det blir nämligen gropar i metallen! När skålarna i navet är utslitna måste man byta hela navet.

För att montera navet igen är det nästan helt nödvändigt att skaffa speciella konnycklar som är så tunna att de kan hålla fast i konan samtidigt som man drar åt stoppmuttern utanför.
 
Re: Smörja

Tack för hjälpen, nu snurrar hjulet som aldrig förr! Plockade i sär navet och fann till min lycka att det var enklare än jag trott att rengöra, fetta in och få dit kulorna igen. Använde faktiskt bara en skiftnyckel. Dock fortfarande lite skeptisk till det lilla hålet på baknavet, verkar inte som det trängde in så mycket fett där. Men det är kanske fullt..?

Eftersom jag är nybörjare kan jag inte riktigt terminologin, konorna är väl de två "muttrarna" jag skruvade loss för att få loss axeln, stämmer det? Men skålarna och lagerbanor..?
 
terminologi

Visst är det så att konorna är "muttrarna" som håller axeln fast i navet. Skålarna är motsvarigheten i navet. Lagerbanorna är de ytor som kulorna i lagren är i kontakt med.

Det är ofta så att det inte funkar så bra att smörja genom det lilla hålet i baknavet. Brukar bli bättre att plocka isär å smörja.

/Ola
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.