Rapaforsing

Bra fråga!

Har funderat på detta ända sedan den dagen jag spånade ut över Rapadalen från Låddepakte...

Eventuellt våtdräkt/torrdräkt, flythjälp och simfenor på! ;-)
 
Tänkte väl det!

Så våtdräkt/torrdräkt skulle defacto vara ok (eller kanske att utmana ödet)!??

MVH
Jmlove
 
Känt

Tanken var att bära en inköp på överskottsbolaget patrullbåt 51 på en ramryggsäck och sedan paddla från nordliga Rapa till Aktse. Att älven skulle vara otillåten från Sarves och ned visste jag om men vi får väl bära båten sista milen. Alternativet är att stuka foten, ta straffet eller hänvisa till man minsann inte får slänga skräp i naturen heller.. Kanske får vi reka dalen iår och ge oss på försöket nästa sommar.
 
Re: Känt

br.peter; sa:
Tanken var att bära en inköp på överskottsbolaget patrullbåt 51 på en ramryggsäck och sedan paddla från nordliga Rapa till Aktse. Att älven skulle vara otillåten från Sarves och ned visste jag om men vi får väl bära båten sista milen. Alternativet är att stuka foten, ta straffet eller hänvisa till man minsann inte får slänga skräp i naturen heller

Så resonerar en äkta egocentriker.

//Mvh Bert
 
Varför förbjudet?

Så många som vill slita med dessa bärningnar kan det väl inte vara. Varför är det förbjudet.

Risk för tjuvfiske?
För ett ge viltet en dalsida med lugn och ro?
Risk för farliga, onödiga räddningsinsatser?

Karl-Erik, du är väl rätt inblandad i det här. Vet du?
 
Förbudet mot båt mm.....

.... är bara en del av alla bestämmelser som finns runt omkring nationalparkerna. Sarek är ju dessutom den park som har mest restriktioner och allt detta för att man vill bevara "ursprunget" - vildmarken.

Tyvärr, har det ju genom åren förekommit att folk har flugit upp t.ex gummibåtar och sedan tagit sig ner genom dalen, både med fiskspö och nät.

Det är ju tyvärr så att tillåter man tex flytetyg i älven så kommer också nätfiskarna och den svans som alltid hänger med, med nedskräpning och slitage som följd. Fjällfolket som bär sin prylar på ryggen drar trots allt inte med sig SÅ mycket skräp så att det dirket utgör något problem. Inte många BÄR med sig öl- och konservburkar, glasflaskor osv och det skall vandrarna ha all heder för.

Det har ju visat sig att så fort det kommer motorfordon av något slag så ökar nedskräpningen och skadegörelsen direkt.

Och, som du säger, så är jag ju på sätt och viss "inblandad" i problemen.... :)
 
Re: Känt

br.peter; sa:
Tanken var att bära en inköp på överskottsbolaget patrullbåt 51 på en ramryggsäck och sedan paddla från nordliga Rapa till Aktse. Att älven skulle vara otillåten från Sarves och ned visste jag om men vi får väl bära båten sista milen. Alternativet är att stuka foten, ta straffet eller hänvisa till man minsann inte får slänga skräp i naturen heller.. Kanske får vi reka dalen iår och ge oss på försöket nästa sommar.
Jag föreslår att ni rekar i år, sedan kan ni lägga båtplanerna på hyllan. Det är nog jävligt att bära rygga i Ráhpávagge. Sist det sågs en gummibåt i Ráhpáätno ryckte hela fjällpiketstyrkan ut med kopter och full utrustning. Men vafan ni verkar ju vara riktiga hårdingar, ta en jetbåt uppströms i stället :) // Roland
 
I me mine

Varför inte ngn större kryssningsbåt ? Och en stor McDonalds drive thru vid Tielma??
Asfaltera rubbet när ni ändå är på g.
Mikael
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.