Randonneekurs samt teliskurs - erfarenheter att dela?

Hej!

I vår är jag intresserad av att följa med dels på den högalpina randonneekursen i keb, dels telis fjäll II kursen som hålls i Storulvån i STFs regi. Är det ngn som varit med på ngn av dessa som kan hjälpa mig med lite mer info kring hur det var och vad du lärde dig?
- Svårighetsgrad/förkunskaper
- Vilka toppar åkte ni på
- Hur användes stighudar/stegjärn
- Vilka lavinskunskapsmoment som lärdes ut
- Sammansättning på grupp där du var med

Mycket tacksam för alla inspel!

Häls,
Charlotte
 
Flyttar fram frågan

Hej

Jag har tyvärr ingen information att komma med i frågan men är själv intresserad av att gå den högalpina vinterkursen i Kebnekaise och skriver därför inlägget för att flytta upp frågan i Forumet.

Micke
 
Randonnékursen

Jag deltog i randonnékursen för några år sen, men åkte hem mitt i veckan, delvis på grund av arbete, delvis på grund av att jag inte gillade kursen.
Min anledning att delta var att få se Kebnekaise, men det var lite för mycket kurs och för lite skidor. Det var också någ slags scoutaktig stämning som jag inte tyckte passade med de åtskilliga tusenlappar man betalat.
Kursen är nog ok för den som verkligen grundligt vill lära sig randonnéteknik inklusive säkerhet och laviner, men det finns nog trevligare sätt att lära sig detta på.
Jag hann bara vara med på Toulpagorni(?), målet var att under veckan också gå upp på Keb. Stighudar användes och isyxa och stegjärn delades ut. Deltagarna var vana och vältränade fjällmänniskor som gick ifrån mig uppför, men ganska osäkra utförsåkare när terrängen blev lite ovan, så då kunde jag med viss erfarenhet åka ifrån de flesta.
Jag tror att det för de flesta var första gången med stighudar, randonnébindningar och ingen av dem hade egen utrustning.
Min slutsats är att randonné lämpar sig bäst i alperna, där några timmar uppför ger betydligt bättre utväxling.

Bosse
 
Har deltagit i Telemark II i storulvån, Telemarksveckan i Storulvån är en förlängd tele II. Vet att man i Storulvån även började med en Randonee kurs på prov i våras.
Telemark II är framförallt inriktad på turer i vinterfjäll och kanske inte alltid så mycket på teknik, beroende på vem det är som leder kursen för det kurstillfället man går. Gick Telemarksveckan för ett par vintrar sedan och han som vi hade som ledare studerade alla en och en och gav en massa tekniktips, medan andra koncentrerar sig mer på fjällvett och kunskap om toppturer.
Komplett lavinutrustning och stighudar ingår. SLAOs lavinkurs steg 1 ingår i teori och praktik.
Storulvån skiljer sig då de inte har någon lift som det finns i Abisko, den kursen åker även till Björkliden, utan man får ta stighudarna från första stund och börja gå uppför bland annat Getryggen som börjar precis utanför dörren. Klara du Telemarksvängen i pist är det inga problem att hänga med i Telemark II kursen då den anpassas efer deltagarna. Har för mig att deltagarantalet är max 10 personer. Jag hade innan kursen bara åkt i pist. Mitt problem var min kondition. Ansåg att den var ok innan jag åkte då jag bl.a spelade innebandy, men det verkar som om min kropp inte riktigt var van vid det lågintensiva malandet som det är att gå uppför med stighudar. Utför var det inga problem att hänga med.

Det roliga är att träffa andra med samma intresse. Har träffat en del senare och åkt telis i bl.a Iran

/John
[Ändrat av John_T 2004-09-15 kl 10:52]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asada Tips om bra vindsäck samt snöspade sökes Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.