Radarreflektor

Hej,
När jag leder kajakgrupp i tät båttrafik brukar jag montera en cykelflagga på kajakdäcket - men den syns förstås inte om sikten blir obefintlig.
Hur ska jag utrusta kajaken för att ge radareko?
Buckliga aluminiumburkar, men hur många och hur högt bör de sitta?
Hälsning, Christian
 
Glöm hopknycklade ölburkar

Hej!

Det där med hopknycklade ölburkar fungerar inte speciellt bra. Det är mest tur om det skulle fungera. Det har bland annat varit en artikel om detta i kryssarklubbens tidskrift "På kryss och till rors". Det som fungerar är en riktig radarreflektor som sticker upp ovanför vågorna. Försvinner den i vågdalarna uppfattas det som ett vågeko. Det finns lite att läsa på här:
http://w1.461.telia.com/~u46106808/kayaks/sjomanskap3.htm

och här

http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/reflektor.htm

/Martin
 
Buckliga burkar

Buckliga aluminiumburkar kan man kanske använda till både det ena och det andra, men till radarreflektor duger om definitivt inte. Det går inte att tro att man bara kan hänga upp lite metallskrot i en mast så blir man plötsligt synlig på alla radarskärmar.

En radarreflektor är en ganska avancerad konstruktion där finns en metallkonstruktion som bildar en massa "fack" där alla vinklar i facket bildar exakt 90 graders vinklar. Detta är förutsättningen för att en radarpuls skall reflekteras tillbaks till radarantennen och ge ett eko. Är det ett fel på bara någon eller ett par grader i facken, kommer ekot att missa antennen, och du förblir osynlig. Det bästa är att köpa en färdig, uutprovad radarreflektor och se till att den placeras så högt som möjligt.

Att få upp 3-5 kg tung radareflektor 5-10 meter upp på en kajak kan vara lite svårt, men det är nog tyvärr så att om du skall vara garanterat synlig på en radar så finns inte så många genvägar. Dessutom har dom flesta radar ett sk "clutter"-filter som filtrerar bort ekon som antas komma från vågor och annat nära vattenytan.

Om du skaffar, eller helst lånar innan du köper, så prova den på plats och kolla med båtar med radar om du syns eller inte.

/Lod
 
Glöm radarn

Instämmer med föregående svar! Är det spegelblankt ser man till och med svanar på radarn, men är det det minsta sjögång, försvinner alla svaga yt-nära ekon. En bra reflektor ger förstärkning av ekot, men en bra reflektor är stor. Och tung. Och måste sitta åtminstone någon meter över vattenytan.

Därtill krävs en observant radarobsevatör! Sådana finns, men det finns också väldigt många av den motsatta sorten.

Glöm alltså radarn. Sannolikheten att du blir sedd är för liten.

mvh

Jens
 
Och de stora skeppen som HAR alerta radarspanare har i allmänhet inte en sportmössa att slå full back eller väja för en kajak, hur gärna de än vill...

Att ha med sig en visselpipa eller ett gasdrivet horn och signalera "uppmärksamhet" (5 korts tonstötar) kan kanske fungera?
 
Nu är det lite messerschmittvarning på mig... :)

Är inte 5 korta stötar mer något som stora båtar tutar på små som är ivägen, ungefär "Flytta på dig, nu!!" eller som jag har för mig att det heter i boken "Vidtag åtgärd"? I dålig sikt är det väl en lång signal för fartyg som gör fart genom vattnet eller något liknande? Men i alla fall, om man på en båt hör något som tutar i vattnet förut så spelar det nog inte så stor roll om det är 5 korta eller en lång, bara det är något ljud som gör en uppmärksam...

/Martin
 
Några lösa funderingar.

En "riktig" radarreflektor är byggd för att vara ganska tålig, därför är den tung (de är nog normal byggda av aluminiumplåt, 2 mm eller nåt sånt). Det borde gå att bygga en av tunnare plåt eller rentav folie.

Sen skulle man kunna sätta den på en lina och ha en heliumballong som håller den några meter upp i luften.

Ett alternativ till en reflektor skulle kunna vara en transponder. Jag vet dock inte om sådana är tillåtna att använda på det sättet. En transponder är i princip en sändare som drivs av energin i den signal som träffar den. Den "ekar" sen en kod (på en normal radar ser det ut som en morsekod som reflekteras). Det gör att den knappast kommer att tas för vågeko. (Radarfyr brukar det väl kallas i sjökortstermer.)
 
Marin VHF radio

Jag har sedan några år tillbaka en marin VHF radio. Det är förmodligen bästa sättet att komma i kontakt med ett fartyg, dessutom har radion en del andra fördelar, men kräver certifikat och tillstånd. Yrkesfartyg är radiopliktiga och ska lyssna kontinuerligt på kanal 16, men å andra sidan ska alla fartyg hålla kontinuerligt utkik och hur det är med det vet ju dom flesta som varit på sjön någon gång.
Kolla fölande länkar om du är intresserad ( hoppas de funkar för länken till PTS är inte kort)

http://www.pts.se/radio_svar.asp?av...header=Tillstånd för att använda radiosändare och http://www.stockholmradio.telia.com/index.asp

Per Brune
 
plast; sa:
Nu är det lite messerschmittvarning på mig... :)

Jepp, det får man ju hålla med om att det är :)
:cool:

Som nybliven båtägare och stolt innehavare till förarbevis fick jag en tillrättavisning i just denna fråga under "examinationen". Och sen dess har man alltså tvingats läsa på...

"Manöversignal" som det heter ges "i sikte av varandra" för att unvika missförstånd och när båtarna inte på något annat sätt kan kommunicera med varandra (VHF, radio, etc)

Med "kort signalljud" avses ett signalljud av omkring 1 s varaktighet och med "långt signalljud" avses ett signalljud av 4-6 s varaktighet.

1 kort = "jag ändrar kurs styrbord hän"
2 korta = "jag ändrar kurs babord hän"
3 korta = "mina propellrar arbetar för back"

och MINST 5 korta = UPPMÄRKSAMHETSSIGNAL

lämpligen följt av vilket något av ovanstående.

Nu har väl också JAG messerschittat mig nog för idag :)

Tuta på i kajaken!!!
 
"Manöversignal" som det heter ges "i sikte av varandra" för att unvika missförstånd och när båtarna inte på något annat sätt kan kommunicera med varandra (VHF, radio, etc)

Eftersom jag tog förarintyg och kustskepparintyg för 10 år sedan skall jag inte vara för hög i hatten (som dom säger i norge), men det är väl just att de inte är "i sikte av varandra" som är problemet?

Enligt boken "Navigation under ansvar" (en riktig kioskvältare) gäller följande
"Under tjocka, mist, snöfall eller hårt regn, så ock under alla andra förhållanden då sikten på liknande sätt är nedsatt, skola i denna regel föreskrivna signaler, såväl dag som natt, avgivas sålunda : Fartyg med en längd understigande 12.19 meter (40 fot), roddbåt eller sjöflygplan på vattnet har icke skyldighet att avgiva ovannämnda signaler (som alltså handlar om alla andra båtar) men skall, om så ej sker, med mellantider av högst 1 minut avgiva annan kraftig ljudsignal"

Så man kan väl tuta lite som man vill, bara man hörs...

/Messerschmitt
 
VHF

Hrmm, just det, blev så himla utmanad av den här tuta-frågan att jag glömde bort det där med VHF-en.

Det finns ju flera båtklubbar och liknande som ordnar VHF-kurser över en helg då man lär sig det som behövs för ett begränsat radiocertifikat som man måste ha för att ha en VHF.

/Martin
 
Re: VHF

plast; sa:
Det finns ju flera båtklubbar och liknande som ordnar VHF-kurser över en helg då man lär sig det som behövs för ett begränsat radiocertifikat som man måste ha för att ha en VHF. /Martin

Det krävs ingen större arbetsinsats för att lära sig det som krävs för att klara av det provet för radiocertifikatet. Det som jag upplevde som jobbigast var att lära sig alfabetet. Ska man gå en "veckslutskurs" rekommenderar jag att man lär sig alfabetet innan för då går allt mycket lättare på kursen.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bajdarka Radarreflektor Paddling allmänt 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.