Quick draw

Har en liten funderare över klättring då du leder en bultad led. Hur får man bort den översta Quick drawn? Klipper man ur sig i den översta och faller ner till nästa hela tiden eller finns det något smidigare. På vissa ställen finns det ju ankare hängandes så då kan man ta dem på vägen ned men om du inte klarar leden och blir hängandes i mitten?

Tacksam för svar
 
Då blir det till att rensa leden på eller annat sätt. Som du beskriver skulle väl gå men lär inte vara jättevanligt :)

Fira från toppen, använda ankaret på leden bredvid, lämna ett schackel/karbin, nedklättra, fira från bulten (beroende på bulttyp och med försiktighet). För att nämna några andra sätt.
 
Jag tycker att det är en bra idé att införskaffa en stick-clip. Med hjälp av sådan så kan man ta sig upp för i stort sett alla sportklätterleder i världen.
 
Jag har med mig sådana billiga skruvringar man köper på claes ohlsson för 15-20:- som jag tänkte borde hålla som ankare på en bult en gång vid behov. Jag har inte använt dem än och vet inte om det är en dålig ide, men det är rätt billigt jämfört med att lämna en karbin - lite taskigt för nästa klättrare som får ta bort de dock :/
 
Det är ett otyg att lämna skräp kvar i bultar. Tänk på att nästa som leder inte vill plockabort dina kabbar när han/hon leder. Och lämna framförallt inga saker i bultarna som inte duger för klättring. Det är mer ok att lämna en schackel än en skräpkabbe.
 
Man kan också hand-fira sig ned till föregående bult om man har en lång slinga som man trär genom bulten och håller i, om man inte vill/orkar klättra ned. Lämnar inga spår.
 
Jag tycker att det är en bra idé att införskaffa en stick-clip. Med hjälp av sådan så kan man ta sig upp för i stort sett alla sportklätterleder i världen.

Hur menar du?
En stick-clip kan bara hjälpa en att klippa i säkringen tidigare än man annars kunnat, klättringen är densamma.
Eller menar du att man stick-clipper och sen hangdoggar eller repklättrar upp?
 
Det är ett otyg att lämna skräp kvar i bultar. Tänk på att nästa som leder inte vill plockabort dina kabbar när han/hon leder.
Visst, kan man komma åt grejorna genom att gå runt och fira från toppen så ska man göra det framför att lämna kvar en snabblänk som rostar, men jag har aldrig någonsin blivit störd av en kvarlämnad snabblänk som suttit i en bult jag klippt.

Kan man inte komma åt grejorna från toppen och man är inte längre upp än en tredjedel av repets längd så kan man ta till en metod som kallas "texas rope trick". I princip så firar man av från en slinga som är träd genom en bult, och använder repets ände för att dra ned slingan när man är klar (därav kan man inte vara längre upp än en tredjedel av repets längd).
Det här ska man inte pyssla med hur som helst. Att fira av från en bult är inget att rekomendra. Vidare så är bultar oftast vassa och om slingan är gammal kanske risken är stor att den skärs av. Jag själv inte använt denna texas rope trick, men jag har firat av från en slinga direkt genom en bult en gång (och lämnat slingan) för att vi behövde komma ned från ett berg snabbt.
En bild som visar texas rope trick... En konstighet med bilden är dock att det finns en snabblänk i bulten under som backup. Om man ska lämna en snabblänk här, varför inte lämna den i bulten man firar av ifrån till och börja med? Jag tror att den finns där för att slippa lagliga problem då man inte vill göra någon form av instruktion som föreslår att man firar av från en enda bult.
 

Bilagor

  • TexasRopeTrick.gif
    TexasRopeTrick.gif
    9.5 KB · Visningar: 749
Hur menar du?
En stick-clip kan bara hjälpa en att klippa i säkringen tidigare än man annars kunnat, klättringen är densamma.
Eller menar du att man stick-clipper och sen hangdoggar eller repklättrar upp?

Stick-clip-tipset kanske handlade om hur man tar sig ned från bulten längst ned på leden. Om man tar sig ned från leden genom nedklättring alt. faller-till-nästa-bult-sättet så får man problem vid sista bulten. Klipper man ur den och nedklättrar riskerar man markfall. Då är det bra att kunna lämna sista QD och använda sin stick-clip att plocka ned den när man står på marken.
 
Tror achtminus menar att det går att klippa nästa och på så sätt ta sig upp via dels repet men också assisterat av säkringsmannen. Mindra psyke blir det också om du är trött och klättringen ligger på gränsen. Kanske du rent av klarar det kluriga kruxet med vetskap om att du är toppsäkrad :)
 
Ja precis. Klipp in dig i bulten, dra ut en jättebamsing till ögla i repet och dra upp en förlängningspinne, klipp in i en kortslinga i denna och klipp repet i kortslingan och klipp in kortslingan i nästa bult med hjälp av pinnen: voilà! du är nu topprepssäkrad och kan med hjälp av säkraren dra upp dig till nästa bult.

Förlängninspinnen är nu klippt bakpå selen och du kan enkelt pinnklippa dig upp för hela leden, så länge den inte har längre runouts än din pinne.

En del kanske invänder mot att man hänger i en enda bult helt utan back-up när man först hissar upp pinnen. Det stämmer, så gör inte så om bulten på något sätt är suspekt. Ett alternativ är att fira ner till bulten under, sätta en kortslinga i säkringsöglan och knyta av repet genom den högsta punkten i kortslingan, sedan klippa in sig direkt i bulten under. Då har man ett hyggligt jämviktat tvåpunktsankare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StefanBergquist Quick-draws nedplockade på Gubben i berget Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.