Quest / Ique3600

En enkel fråga.
Jag måste hitta runt i Tyskland med bil, ev till fots/ cykel enstaka tillfälle.
Nu väljer jag mellan en Quest o en Ique3600.
Vilken vill jag ha?
Jag är bara intresserad av att få erfareneter av praktiskt navigerande med dessa, inga råd om annat än just dessa.

Tusen tack!
 
Quest

Hej,

Jag har erfarenhet av Quest sedan några månader. Mitt huvudsyfte är att ha den på mc-styret (premiär idag!), men även i bilen.
Till dessa syften tycker jag att den är perfekt, tål väder o vind, ganska mkt minne för kartdata (243 MB) och ett bra teckenfönster i färg och sist men inte minst ett bra format på navigatorn, den är enkel att bära med sig.

Dock tycker jag inte att den är speciellt lämpad för promenad. Då skulle man önska en annan design av antennen samt vändbart teckenfönster a'la GPS V.

Ique har jag ingen erfarenhet av. Fördelen där är väl att den kan så mycket mer än "bara" att navigera?

Edit: Kom att tänka på att högtalaren till Quest är ganska risig. Den är integrerad i cigg-kabeln och där önskar jag en bättre lösning.

Hälsningar
Leif
[Ändrat av svlcm 2005-03-24 kl 22:08]
 
Tack för synpunkterna Leif.
Har du haft något bekymmer att läsa displayen i sol-ljus?
PDA-funktionerna i Ique är inte viktiga i sammanhanget utan det var den större skärmenjag funderade över.
Prismässigt är dom ju rätt lika, innan man köper minneskort iallafall.
 
gundj; sa:
Har du haft något bekymmer att läsa displayen i sol-ljus?
Idag har haft den på styret ett par timmar, och med bakgrundsbelysningen tänd är displayen förvånansvärt lättläst. Jag har kanske inte haft solen rakt in i den, men jag är positivt överraskad.

Den är definitivt bättre än GPS V (monokrom) som jag hade tidigare.
/Leif
 
iQue är inte idealisk på cykel/mc, mest på grund av att den inte är vattentålig. Detsamma gäller naturligtvis om man ska ut och gå.
iQue är perfekt för huvudsakligen bilnavigation, med lite inslag av att promenera från parkeringen till en viss adress etc. Men inte ute i djungeln.

Principen att manövrera med en pekpinne på skärmen, istället för med knappar, är också mindre praktisk på cykel. Kräver två händer när man går.

Man kan använda programmet FastFinger på iQue, och då få "knappar" att trycka på i displayen. Dessa går då att programmera att göra snart sagt vad som helst, som man vill uträtta.

I vissa lägen är skärmen bättre att se på Quest. iQue 3600a har en skärm som är kraftigt förbättrad, jämfört med 3600, så det är på gång. Har dock ingen aning om ifall de kommer att införa sådant på 3600 också. Troligen inte, blir nog en efterföljare, i så fall.

För övrigt är iQue så överlägsen gentemot Quest att det aldrig blir någon match att tala om.

Anders
 
Jag har ingen erfarenhet av varken ique eller quest. Jag vill däremot dela med mig av mina erfarenheter med handdatorgps och handhållen dito.
Jag har testat ett par handdatorvarianter med gps. Både Palm och Pocket PC. Datorerna är känsliga för fukt och programvaran lämnar en del att önska. Med Pocket PC-varianterna har jag upplevt en del systemcrashar. Palm har funkat bra. Kartprogramvaran är inte helt tillförlitlig. Har både testat TomTom och Via Michelin. Jag känner mig mycket tryggare med min Etrex Legend (Jo jag har sålt min Venture) med kartprogramvara. Den är också mer logisk i handhavandet.
Tänk också att på en motorcykel är vibrationerna större än i en bil.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.