Pyramidtält?

Hej hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda pyramidtält? Ffa i fjällmiljö.
Som jag har förstått det så ska de vara rejält vädertåliga (och rymliga) och jag gillar även tanken på att använda befintlig utrustning för flera ändamål (i det här fallet vandringsstavarna) så att man kan få ner packningsvikt och -volym ett hack till.

Det jag kanske ffa funderar på är hur tätt mot marken man kommer och därmed hur dragigt det är, i de fall man får med ett innertält så verkar det i de flesta fall vara mest myggnät (vilket iofs är trevligt om man har fint väder och vill titta ut genom dörren) så att hålla värmen inuti skulle ev kunna bli ett problem.
Alla typer av erfarenheter uppskattas!
 
Beror väl på om vi pratar om vinter eller sommar? I Skurkas fall pratar vi vinter i Alaska.

Som sommartält så upplever jag MLD DuoMid som riktigt stabilt. Men jag har inte hårdtestat det än.

Ska använda det som solotält hela sommaren på fjället. Återkommer med mer erfarenheter.

Har du ställbara vandringsstavar så kan du göra det helt tätt mot marken (ca 140 cm stav).

Om du funderar på att köpa ett MLD DuoMid (det som Skurka har) och vill ha ett innertält så passa dig för Oookworks. Han tar fortfarande mot beställningar men har slutat leverera.
 
Hej hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda pyramidtält? Ffa i fjällmiljö.
Som jag har förstått det så ska de vara rejält vädertåliga (och rymliga) och jag gillar även tanken på att använda befintlig utrustning för flera ändamål (i det här fallet vandringsstavarna) så att man kan få ner packningsvikt och -volym ett hack till.
Inte överdrivet mycket erfarenhet här heller, men jag har nyligen införskaffat ett golite shangri-la 5. Vi har hunnit sovit en natt i det, så inget enormt test... Jag upplevde det dock som lite dragigare än våra tunneltält, men då hade vi inte lyckats sträcka den ena tältsidan särskilt väl, så det gjorde det naturligtvis lite värre.

Det jag kanske ffa funderar på är hur tätt mot marken man kommer och därmed hur dragigt det är, i de fall man får med ett innertält så verkar det i de flesta fall vara mest myggnät (vilket iofs är trevligt om man har fint väder och vill titta ut genom dörren) så att hålla värmen inuti skulle ev kunna bli ett problem.
Alla typer av erfarenheter uppskattas!
På vårt tält är innertältet av "badkarsmodell", dvs det har ett tältgolv som går upp en dm eller så, vilket torde göra en del skillnad. Sedan skulle jag inte ge mig ut till fjälls utan myggnätsinnertält under sommaren, myggen lär hitta in oavsett om du har dörren öppen eller inte.
 
Som barn var vi ofta ute på fjällvandringar med familjen. Ett Fjällräven pyramidtält (expedition???) var ständigt följeslagare, sommar som vinter. Senare blev pyramidtälten omoderna och byttes snabbt ut mot tunneltälten med argumentet att "pyramidtälten tål ingen vind" (trots det har jag sovit gott många blåsiga nätter på kalfjället i pyramiden). Moderna pyramidtält har jag inte använt men de fungerar säkert minst lika bra som familjens gamla slitvarg...
 
Jag har ingen erfarenhet, men jag har läst en del om dem. Bland annat här: http://sectionhiker.com/the-problem-with-pyramid-shelters/

Andrew Skurka använde ett på endast 370gram i ett halvår i Alaska... http://andrewskurka.com/adventures/alaska-yukon-expedition/explanation-of-gear-selections/
Ja, har sett båda länkarna innan. Angående den första så tror jag inte att man förlorar så särskilt mycket utrymme, eller snarare så får man iaf inte märkbart mindre än ett enmanstält i motsvarande viktklass (jag har nog kikat mer eller mindre seriöst på alla förslag här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77663 och ytterligare några (Exped Vela, Vaude Power Lizard, Force 10 Nitro 200 lite mfl) och brantare väggar exempelvis beror nog mest på högre högsta punkt och jämförbar bredd än något annat.

Hmmm. :cool:
"Normally I will be able to find protected campsites, which will help to offset its lack of storm-resistance versus a true 4-season tent. When I can’t, I will have to plan to overnight in an emergency shelter constructed by the locals, or wait out the storm in a town."
Jag blir alltid lätt allergisk när man tar några meningar ur sitt sammanhang.
Tilläggas bör alltså
"I will use the Mountain Laurel Designs SoloMid, a 13-oz floorless pyramid-shaped tarp, from start to finish. This type of shelter offers excellent storm protection for very little weight—it is more than enough even for the Arctic’s 3-season conditions. Just before the bugs hatch, I will have the InnerNet mailed to me, which basically turns the SoloMid into a conventional double-wall tent, but at a fraction of the weight. I am slightly concerned about the SoloMid’s performance for winter conditions, though I think it will be up to the task. "
Jag är medveten om att det kanske inte tydligt framgick att det är främst sommarbruk som gäller för min del inom överskådlig framtid, men så är det iaf. Och då kan jag inte tolka Skurka som om han hade några invändningar.

Christoffer Hedman:
Ja, jag har sett dina planer för sommaren och det ska bli mycket intressant att se hur det faller ut. DuoMid är helt klart ett alternativ i dagsläget, även om mina stavar bara går till 135 cm... :)

Ayrin:
Nej, att gå helt utan myggnät har aldrig varit ett alternativ. Visserligen kan man fundera på olika varianter med exempelvis en bivacksäck för att motverka drag och ett mindre myggnät över det eller nåt sånt, men tanken i dagsläget iaf är ett "riktigt" innertält. Funderingen är snarare hur stor skillnaden är på ett innertält i bara myggnät (frånsett "badkarsbotten"), ett som har det i översta halvan och ett som har tätare väv överallt.

Finns folk som har varit upp i alpin miljö med dessa tält i 40 ms...så dom tål en hel del.

Kan tipsa om Golite shangri-la 3-5
http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html
http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent-558-561.html

Har ett Golite shangri-la 5..och kommer inte köra med tunneltält igen;).....är dock inte i superextrema miljöer, men hur många är det här;)
Ja, precis, de flesta som provat verkar hålla med om att de håller för tufft väder.
Ang. GoLite-varianterna så är de lite väl stora/tunga för enmansbruk (det kanske inte heller framgick riktigt av första inlägget). Såvitt jag kan bedöma så förlorar man fördelen med att använda sina stavar igen också, även om det kanske inte är den viktigaste punkten på agendan.

Som barn var vi ofta ute på fjällvandringar med familjen. Ett Fjällräven pyramidtält (expedition???) var ständigt följeslagare, sommar som vinter. Senare blev pyramidtälten omoderna och byttes snabbt ut mot tunneltälten med argumentet att "pyramidtälten tål ingen vind" (trots det har jag sovit gott många blåsiga nätter på kalfjället i pyramiden). Moderna pyramidtält har jag inte använt men de fungerar säkert minst lika bra som familjens gamla slitvarg...
Härligt med lite förstahandsinfo! Om pyramidtält funkade då så lär de troligen funka nu, fysikens lagar har en tendens att vara ganska tidsbeständiga. :)
 
Nej, att gå helt utan myggnät har aldrig varit ett alternativ. Visserligen kan man fundera på olika varianter med exempelvis en bivacksäck för att motverka drag och ett mindre myggnät över det eller nåt sånt, men tanken i dagsläget iaf är ett "riktigt" innertält. Funderingen är snarare hur stor skillnaden är på ett innertält i bara myggnät (frånsett "badkarsbotten"), ett som har det i översta halvan och ett som har tätare väv överallt.
Ok, då misstolkade jag dig lite :).

Tja, för mig, som släpar på karl, snart 2-åring och myggkänslig hund finns inget annat riktigt alternativ än myggtält, men är man själv duger väl ett myggnät över sovsäcksöppningen om man är hård. Personligen gillar jag dock att kunna smita in i myggtältet och få vara ifred från blodsugare lite nu som då ;).

Vad gäller drag upplever jag att man klarar sig riktigt långt med en ordentlig sovsäck, det är ju inte som att det brukar blåsa igenom dem. Bivy-mojjarna är väl mest för att hålla sig torr? Ingen direkt erfarenhet av dessa dock.

Jag gillar nog modellen vi har. Draget kan jag klara mig från genom att krypa ner längre i sovsäcken eller sänka tältpinnen lite så man får ner kanterna lite mer, men i sommarvärmen är det schysst med all ventilation man kan få. Annars är väl säkerligen ett alternativ att ha några olika innertält och ta med det som väntas passa de aktuella förhållandena?
 
Christoffer Hedman:
Tackar för erbjudandet men Uppsala och Göteborg ligger tyvärr en bit ifrån varandra.

Du har väldigt privärda enmansvarianter här...dock inte UL-lätta, som funkar med vandringsstav:
http://retail.luxeoutdoor.de/index.php?route=product/product&product_id=70

Går att köpa i swedala för typ 1600kr
Ja, det är nog Luxe som ligger närmast till hands i dagsläget. Säljs i Storbritannien av backpackinglight.co.uk och verkar generellt få fina omdömen runtom på bloggar och forum.


Ayrin:
Jo, ett riktigt innertält är nog definitivt att föredra - speciellt om det är längre turer.
Ang bivacksäck så om de är vattentäta så tänker jag mig att de stänger ute drag rätt bra också. Det var dock mest ett tankeexperiment att vara så modulär :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.