Punka och långt hemifrån... Pump?

Åkte på en sur punktering halvvägs till jobbet i förra veckan. Kl. 06.20, becksvart, regnigt och j-ligt irriterande. Hade extraslang och en "no-name" minipump. Det var dock fullständigt hopplöst att få nåt tryck i däcket med pumpen. Så vad använda istället? I ideal fallet så skulle jag vilja (beroende på terräng, däck osv) vilja ha upp däcktrycket till minst 3 bar, gärna 4,5. Racerventil använder jag.

Finns det bättre minipumpar?
Crank Brothers, Power Pump Aluminium?
Fler alternativ?

Kombinerat pump och CO2-patron
Innovations, Slim Jim IH Plus Co2
Fler alternativ?

CO2-pump
SKS, AirChamp Pro, CO2 pump
Fler alternativ?

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Åkte på en sur punktering halvvägs till jobbet i förra veckan. Kl. 06.20, becksvart, regnigt och j-ligt irriterande. Hade extraslang och en "no-name" minipump. Det var dock fullständigt hopplöst att få nåt tryck i däcket med pumpen. Så vad använda istället? I ideal fallet så skulle jag vilja (beroende på terräng, däck osv) vilja ha upp däcktrycket till minst 3 bar, gärna 4,5. Racerventil använder jag.

Finns det bättre minipumpar?
Crank Brothers, Power Pump Aluminium?
Fler alternativ?

Kombinerat pump och CO2-patron
Innovations, Slim Jim IH Plus Co2
Fler alternativ?

CO2-pump
SKS, AirChamp Pro, CO2 pump
Fler alternativ?

/Håkan

Var det inte bara fel ventil i pumpen??? Det brukar gå att skifta från racer till MTB-ventil på pumparna.

Såg att (huu, att jag bara vågar nämna namnet) Biltema hade kolsyrepump för runt hundringen. (Men nu när jag var inne på sajten såg det tomt ut.)

/ G
 
Ute och cyklar

Håkan K; sa:
Åkte på en sur punktering halvvägs till jobbet i förra veckan. Kl. 06.20, becksvart, regnigt och j-ligt irriterande. Hade extraslang och en "no-name" minipump. Det var dock fullständigt hopplöst att få nåt tryck i däcket med pumpen.
/Håkan

Ger du dej ut på cykeltur med en pump du aldrig har provat...

/g
 
Nej, det var inte fel ventil på pumpen, det finns en Presta- och en Schraeder-anslutning. Och jag använde rätt...

Testat pumpen har jag, har dock aldrig försökt fylla ett tomt däck med den... Vid andra punkteringar så har jag lånat polares pump eller haft nära hem. Det är slarvigt, jag vet.

/Håkan
 
Jag tycker att det är näst intill omöjligt att pumpa med en "vanlig" handpump med hjulen monterade på cykeln. När jag skall fylla på luft med en handpump brukar jag lägga hjulet på marken med ett mothåll under ventilen och pumpen så att pumpens munstycke inte deformeras mot ventilen. Håller bara munstycket tätt skall väl resten fungera?

/E
 
Arneri; sa:
Jag tycker att det är näst intill omöjligt att pumpa med en "vanlig" handpump med hjulen monterade på cykeln.
I mitt fall så var det nog mer luftkammarens storlek och själva pumpmekanismen som gjorde det hela jobbigt, men jag skrev inte det här inlägget för att få veta vilken dålig människa jag är (det har redan meddelats mig på detta forum, vid ett antal tillfällen :)). Syftet med inlägget var att få tips på BRA PRYLAR.

Så räcker en 16 g luftpatron till att fylla ett mtb-däck och i så fall, vilken luftregulator ska man ha?

Ska man istället köpa en kombinerad minipump/regulator? Sort?

Eller finns det minipumpar fungerar bättre än nåt av ovanstående alternativ? Vilka?

/Håkan
 
Pump

Det beror väl lite på hur liten pump du är ute efter. En vanlig Mission Mini (säljs t ex av Cykelcity för 135 kr) tycker jag fungerar utmärkt. 5-6 kg tryck är inga problem för en sådan, och hållbarheten verkar vara bra. Den är ju dock lite för stor för sadelväskan (28 cm lång), men kan enkelt monteras under flaskstället

Jag har en sådan sittande på min racer, och den har fungerat bra i flera år.

Peter
 
BILTEMA

Jag har en liten pump från Biltema som fungerar utmärkt. Jag har använt den efter däckbyte utan problem, man får hålla emot ventilen med tummen på insidan tills man fått upp trycket. Såg att en EXAKT likadan pump kostade ca 4 ggr mer i en cykelaffär. Felet med pumpen är bara att den inte funkar med race-ventil, man är tvungen att använda en adapter. Adapter är också bra att ha om man ska använda bilpumpen på en mack.
 
Rekomenderas varmt.

Jag håller med... Mission Mini är prisvärd, bra och klarar högt tryck. Har blivit bäst i test åt höger och vänster.

Polarna har den åxå och de är nöjda de med.

Den fanns förut även på Biltema för halva priset (löjligt billigt med andra ord). Vet dock ej om den finns kvar på biltema. Den hette nåt annat när den såldes på Biltema.


Stalle
 
minigolvpump

Jag har alltid med mig en sigma sport lamda jet. Den är i aluminium och kostade 300 på sportson i barkaby.

Den har utfällbart fotstöd och en slang till munstycket som gör den relativt lättanvänd. Den går också att fästa på ramen.

Jag kör med 7 bars tryck i mina 2.1"-däck och det går på några minuter från noll.

Fast man bör öva en gång innan man använder den skarpt första gången...

Hemma i verkstan så använder jag en fotpump från biltema (60 kr), funkar utmärkt till bilventil men sämre till racerventil.

/rikard
 
Köpte en CO2 pump, SKS AirChamp Pro, på lunchen. Ska hem å leka med den i em. Den har tydligen fått blandad kritik, en del höjer den till skyarna medan andra tycker den är skräp. Återkommer ev. med mina synpunkter i en recension.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikandersson84 punka problem Mountainbike 19
Tomas Carlsson Hur långt (utan paus) cyklar ni? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.