Promenadskor för vinterbruk

Jag promenerar ganska mycket året runt, ca. en timme per dag oavsett väder.

Tänkte höra om någon här kan tipsa på bra skor att promenera i på vintern. Jag vill att skorna helst ska vara fodrade/varma och sköna att promenera i på asfalt eller lättare terräng.

Just nu kör jag med ett par Salomon-vandringsskor. Dock är de inte särskilt varma och dessutom är de ju mer anpassade för vandring i terräng än mer vardagligt bruk.
 
Modeller kommer och går, svårt att veta vad som finns på marknaden.
Jag går mycket (mer än 1 timme om dagen) och använder oftast ett par Ecco vinterskor med GT. Dessa har en lite polstrad kant som hindrar en del snö från att åka ner i skon.
De har funkat bra länge, är inne på tredje vintern med dom, men det är tveksamt om dom klarar hela.
 
Kör också med Ecco GTX låg skaftad (lägsta de hade) känga och det första paret pajade första vintern men det var nog ett måndags ex för de byttes ut utan strul och de nya är inne på sin 4.e vinter och jag går mycket med dem i snitt klart mer än 1 timme per dag och de är helt Ok ännu.

Har samma serie i ofodrade lågskor för sommarbruk och även de funkar bra så kan rekommenderas.
 
Mitt standardval för promenader i vinterväder (och lättare vandringar året runt) är Scarpa Aspen. En låg GT-känga med sneakerkänsla och bra grepp i sulan. Förhållandevis neutralt utseende dessutom. Några av de skönaste skor jag någonsin ägt. Rekommenderas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Komradio för vinterbruk? Utrustning allmänt 64

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.