Primus spider stove vs Trangia?

Fördelen med Trangia är det integrerade vindskyddet och att man har med en "stekpanna" om man nu behöver det och nackdelen är att det är skrymmande i packningen och i de flesta fall tyngre. Fördelen med fristående spindel är att du kan välja vilken kastrull du vill och i övrigt det omvända jämfört med Trangia (vikt, storlek, vindskydd). Trangia är lätt att sätta ihop och hantera vilket kan vara en fördel om man har barn med.

Om det gäller sprit vs gas är det en annan diskussion som tex xxargs kan hjälpa till med :)
 
Håller med, Trangia är ett bra kök, stabilt, vindskyddat men ganska tungt och skrymmande. Perfekt vid kortare vandringar med familjen eller i båten och bilen.
 
Nya Trangia väger betydligt mindre

Ni som tycker att Trangia är tungt måste ha de gamla köken i åtanke. Nya Trangia Ultralight väger in i samma viktklass som andra kök. Och med Trangia har man ett komplett kök med två kastruller och stekpanna. Min favorit är UL/HA. Som tidigare i två storlekar, beroende på hur många man är.

Men det är klart, är man ensam eller möjligen två, som enbart ska värma vatten till frystorkad påsmat, då finns det lättare alternativ.

/Thor
 
Jag menade det här (kolla bilden), Den är vindskyddad eller hur?
 

Bilagor

  • Unknown.jpeg
    Unknown.jpeg
    6.6 KB · Visningar: 1,221
👌

Jag är väldigt nöjd med primus-köket. Har många fördelar mot trianga. Lättare, effektivare, mindre skrymmande. Just att även gasen ryms i kastrullen ser jag som en stor fördel. Allt (även bränsle) är samlat i en enhet. Vill du ha två kastruller kan du köpa nästa storlek löst, dom passar i varandra.
Ujuj, nu sticker jag ut hakan och kommer väl få mothugg men jag ser Primus ETA som en uppdaterad och modern Trianga. Innan jag köpte Primus ETA körde jag med toppmonterade gasbrännare och lösa kastruller. Triangakök var rätt länge sen jag använde och då endast med sprit men kan tänka mig att dom är rätt bra med gasbrännare, men har svårt att se hur dom skulle va bättre än primusköket, skulle va att dom har stekpanna men det är ju bara som en kastrull med låg kant..
 
Primus Spider Stove Set väger 600g, ett komplett Trangia T27-3 UL med gasbrännare väger 793g (713g om man lämnar en gryta hemma - samtidigt som man missar mycket av den flexibilitet i matlagningen som två grytor innebär).
Jag tycker flexibiliteten och Trangias effektiva vindskydd är värd dessa extra gram, men som sagt vi har alla olika preferenser. Att Trangia's grytor inte har värmeväxlare ser jag som en fördel för att minska CO mängden när jag lagar mat i tältet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.