PolarisationsFilter!

" ska jag vrida filtret så att det blir mörkare eller så att det blir ljusare när jag tar kort? "

Hej. jag har bättre utrustning än vad jag har bättre vetande.

jag har en systemkamera(nikonf60, tokina 28-210) och ska imorgon ut till arjeplog, ett landskap som mycket troligen är snöbeklätt nu.

Jag har ett UV-filter på kameran!. ska alltid vara på har jag hört. med motiv som att det hanterar uv-strålning bra.. men SAMT för att den skyddar objektivet ifrån repor.

utanpå det har jag tänkt ha ett POLARISERINGSFILTER från vitacon.

Jag fick med mig detta när jag köpte en kamera i singapore.

FRÅGAN GÄLLER:
1. HUR ANVÄNDER MAN POLARISERINGS-FILTRET?
(NÄR JAG SKRUVAR SÅ UPPLEVER JAG IBLAND ATT
VISSA LAMPOR FÅR EN VARMARE TON, LITE RÖD-ORANGE...)



2. KAN MAN ANVÄNDA POLFILTRET UNDER HELA TIDEN?... DET
ÄR LANDSKAP SÅ VÄL SOM SKOTER-, HUNDSLÄDE BILDER SOM SKA TAS SAMT LITE PÅ MÄNNISKORNA I GRUPPEN.

kan ni ge tips å eller svar som gör mig smart å glad!

/ martin som hälsar från det norra sverige!
[Ändrat av miffaren 2001-12-08 kl 18:59]
 
tanken med polfiltret är att det skall ta bort reflexer (vilket ger mustigare färger). När du är ute så är det väldigt uppenbart när reflexerna försvinner (detta är när det blir mörkare i sökaren). Observera att om du komponerar en ny bild med en annan vinkeln mot solen så måste du pånytt vrida för att få bästa effekt.

Men det är inte alltid säkert att maximal effekt är bäst.
 
miffaren; sa:
FRÅGAN GÄLLER:
1. HUR ANVÄNDER MAN POLARISERINGS-FILTRET?
(NÄR JAG SKRUVAR SÅ UPPLEVER JAG IBLAND ATT
VISSA LAMPOR FÅR EN VARMARE TON, LITE RÖD-ORANGE...)



2. KAN MAN ANVÄNDA POLFILTRET UNDER HELA TIDEN?... DET
ÄR LANDSKAP SÅ VÄL SOM SKOTER-, HUNDSLÄDE BILDER SOM SKA TAS SAMT LITE PÅ MÄNNISKORNA I GRUPPEN.

kan ni ge tips å eller svar som gör mig smart å glad!

/ martin som hälsar från det norra sverige!
[Ändrat av miffaren 2001-12-08 kl 18:59]

Hej!

1. Polfiltret släpper bara igenom polariserat ljus (såklart!!). Vilken rikting du vill ha på ljuset som du släpper igenom justerar du genom att rotera på filtret. Ett vanligt sätt att använda polfilter är att få himlen mer mörkblå och inte så utbränd. Effekten varierar beroende på vilken vinkel du står i förhållande till solen. Störst effekt kan du få när du fotar ett motiv vinkelrätt i förhållande till solen. Står du så och vrider polfiltret så att det lilla strecket på filtret pekar mot solen får du maximal effekt: En djupblå himmel.

Sommartid kan du få mörkare grönfärg på växtlighet och störande reflexer på vattenytor genom att använda polfiltret. På så sätt kan du få den där bilden på den djupsvarta tjärnen djupt inne i granskogen...

Du kan få bort de flesta reflexer utom de från metaller (eftersom den reflexen inte består av polariserat ljus.)
När det gäller effekten på snön har jag inte så stor erfarenhet. Du får prova dig fram.

2. Jo, polfiltret går att använda nästan hela tiden. Nackdelen är att det stjäl mycket ljus, ca två bländarsteg. Det borde dock inte vara några problem i en snötäckt fjällvärld (särskilt om solen lyser!).

Du bör dock inte kombinera polfiltret med ett annat filter eftersom du då kommer att riskera att få vinjettering på bilderna (mörka hörn). Kombinationen av filter blir som skygglappar på kameraobjektivet.
På de flesta kameror ser man inte hela bilden i sökaren, utan den blir lite större på negativet. Därför kan man inte lita på vad man ser i sökaren när det gäller vinjetteringen.

Hoppas jag kunde ge några tips.
Jag måste erkänna att jag är avundsjuk. Här sitter jag i ett grådassigt Göteborg utan någon som helst användning av ett polfilter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
t_andersen Polarisationsfilter Fototeknik 9
granbom Polarisationsfilter Fototeknik 8
Brune Hur funkaar ett cirkulärt polarisationsfilter Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.