Plast- kontra läderpjäxor på luftig tur ???

Har planerat in en veckolång tur i Abisko/Kebnekaiseområdet som kommer att sträcka sig huvudsakligen utanför Kungsledenstråket. Turen kommer att ha stora inslag av "luftighet", dvs mycket brant uppför och nedför, men även en del på platten. Mina trotjänare på fötterna har hittills varit ett par låga läder-Crispipjäxor. Skidorna heter Åsnes Sondre med Riva 3-bindning. Min fråga: finns det plastpjäxor som funkar lika bra eller t om bättre än läderpjäxor ? Det finns ju många fördelar med plast har jag klurat ut. Hur funkar plastpjäxor på en person med anlag för skavsår lite varstans ? Hur är det i nedförsbackar, ger de bättre balans än läderpjäxor ? Är det jobbigare brant uppför (verkar rimligt, eftersom de av naturen är "stelare" än läder) ?
 
Plast bättre än läder !

Hej Petra

Plast har nästan bara fördelar jämfört med läder. De flesta plastpjäxor fungerar mycket bra också uppför eftersom skaftet kan lossas och vinklas rakt upp. Nerför är de helt överlägsna och ger en helt annan stabilitet som sparar krafter. På platten känns de kanske lite tyngre än ingångna lätta läderpjäxor, men totalt sett är de klart bättre. Dock är det inte helt lätt att kombinera plattgång med toppturer. Sondreskidorna är ju fina att gå med-kan vallas, men nerför är de inte precis i topp. Skall skidåkningen nerför bli en stor upplevelse börman ha breda topptursskidor, men då får man nästan gå med stighudar hela tiden!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Staffan_TeamToyota Läderpjäxor med spänne?! Turskidåkning 1
toy Knarr med läderpjäxor Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.