Placering av ringar i förhållande till ryggrad

Spöbyggare!

En fråga angående det här med att placera linringarna i förhållande till ryggraden.
Borde inte placeringen av ringarna på tex motsatt sida på övre delen av ett tvådelat spö göra att spöt får en mer utpräglad halvaktion? Dvs, på övre delen placerar man dem på motsatt sida av ryggraden medans på nedre delen placerar dem på ryggraden. Då skulle övre delen "svara" snabbare medans nedre delen blir mer stumt när man lyfter linan för kast.

Eller är jag ute och vimsar?

Peppe
 
När det gäller flugspön...

måste man tänka i två dimensioner, eller snarare tre dimensioner.:)

Det är ju så, att det bara är i bakkastet, du kan ta i för kung och fosterland, medan framkastet måste modereras (vid överhandskast).

Vid speykast är ju förhållandet lite annorlunda.

Jag samlade mycket fakta (olika bud) och funderade länge, innan jag själv bestämde mig.

Alltså, vad för fiske skall just detta spö användas till för det mesta?
Lite kan man ju påverka spöts användning, genom att välja sida för ringarna (ingen jätteskillnad).

/Björn
 
Finns det sådana?

Alltså, vanligt klass 5-6 spö?

Vilken aktion har den, i så fall?

/Björn
 
"Generellt" och "generellt"

Vad jag menade var inte något utpräglat spö, tex för Spey-cast utan mer allmänt, t ex 9 fot 5-6 halvaktion.

Peppe
 
Försiktig är jag...

att uttala mig generellt, i denna fråga, för att inte få på moppo av forumets experter (vilket jag inte är).

Min personliga uppfattning, är som så; att ett givet spö måste få "ladda ur" i framkastet/stoppet och då måste spötoppen få följa sin naturligt inbyggda rörelse, utan att få en rekylrörelse i just stoppet.

Det innebär att ringarna skall sitta på motsatt sida gentemot ryggraden (de ska sitta på insidan av den naturliga böjen).

I bakstoppet och framdraget får du mer kraft dessutom, marginellt, men ändock.
Och spöt drillar något mjukare dessutom.

Alltså, jag tror inte på att man skall försöka ändra spöts aktion, genom att vända på detta.
Bygg på en annan klinga istället.

Men som sagt detta är min egen personliga uppfattning, utan att vara expert.

/Björn


[Ändrat av Graip 2002-05-21 kl 09:31]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.