Piz Badile - North ridge, 2013

Piz Badile - Nord kante, 2013

En av världens finaste klippkanter erbjuder en lång tur om 3-dygn med start i Schweiz och mål Italien. Klättring med Guide.

Augusti skulle vara den bästa perioden att göra turen.
Någon somär sugen på en alpin långtur?
 
Hej,

gjorde den för några år sen. Tyvärr så svepte molnen in ganska tidigt och förtog en del av upplevelsen då sikten försvann. Så jag är eventuellt intresserad av att göra den igen. Skulle vara intresserad också av att kombinera med t ex Bugeleisen på Gemelli och några kortare turer i Albigna området kanske.

Alternativt göra cassin på Badile North Face.
 
Klättrade den i somras, jättefin tur. Själva klättringen tog 5 h, tillbakavägen 12-13h då vi gjorde misstaget att gå ner på andra sidan och över passen tillbaka till bivack. Fysiskt krävande dag tyckte jag :) Åker jag dit igen blir det cassin på nordväggen och fira kammen ned :)
 
Senast ändrad:
Option

Kanske skulle skrivit med guide som option i stället.
Andledning till guide är att slippa leta led + nedstigning.
 
Postar lite info som kanske kan hjälpa att ta beslut om guide eller inte.

Det finns en firningspist på italienska sidan som ska gå smidigt, det fick vi veta efter vi hade gått ner vad vi först trodde var vandringsled. Jag tyckte att det var tekniskt och exponerat på sina ställen för att vara orepad vandringsled, men det var tydligen graderat till PD enligt en gammal förare några andra hade (så man kan få en enkel tick även på nedvägen :). Vandringen tillbaka till Schweiz är enkel att hitta men är lös på några ställen. Är nog mer av "vandringsled för klättrare". Glaciären har smält så approachskor räcker, ev även en yxa då det är en del brant snö över passen. Vi hade bara tekniska approachskor på hela turen, ingen snöutrustning.

De ska även byggas firningspist på Schweiz-sidan sa hon som jobbade i hyttan, då kommer descent bli väldigt enkel. Routefinding på själva ryggen tyckte jag var väldigt enkel, vi gick bara fel en gång och klättrade därför leden löpande på 5a tror jag. Det blir inte svårtnågonstans.

Jag skulle rekommendera att ha guide om ni inte vill simulklättra de graderna på egen hand. Men det är nog roligare utan guide :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ewerqe Trail around coastline (in the north) Expeditioner 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.