PC

Hej!

Vilken programvara anses vara bäst ihop med en PC för tillfället? Ska användas i hela Europa med min laptop i bilen.

Tack på förhand!

Per J
 
Ja det vart kanske lite knapphändigt... GPS-navigering alltså, i bilen. Vad behöver du mer veta för att kunna svara? Nybörjare som jag är kanske jag inte ställer rätt frågor!?
 
kartor och användning styr

Hur du vill använda GPS/dator styr val av programvaran. Det finns flera katergorier:

Ruttplaneringsprogram
Vill du planera resan innan för att hitta snabbaste/kortaste vägen innan du reser iväg så kan program som Route66 vara rätt alternativ. Klarar av att räkna ut bästa sättet att resa om man ska till flera destinationer vilket är bra för servicetekniker coh försäljare! De har oftast bra kartor med tyngdpunkten lagd vid planeringen men de har möjlighet att visa aktuell position med GPS ansluten. Jag kör själv med denna typ av program för att planera semestertrippen eller andra längre resor, det ger information bland annat i form av restid, kostnadsuppskattning mm.

Bilnavigationsprogram
Jag kör själv iPAQ handdator i bilen med Destinator3 vilket fungerar bra eftersom iPAQen tar liten plats och samtidigt har hyfsat stor skärm. Programmet passar bra för att ange resa till enstaka destination: "jag vill köra till Storgatan 3 i Nyköping". Kör man fel så räknar programmet om automatiskt så ny rutt presenteras.

"Vanliga" navigationsprogram
Fugawi och OziExplorer är exempel på denna typ. Man kan använda egna kartor men för bilkörning så är problemet att det är "fågelvägen" som gäller mellan två punkter. Detta fungerar ju ofta bra på sjön eller i skogen men är inte så praktiskt för bilen.

Det finns många fler program än de ovan beskrivna och även GPSer med kartor som klarar en del av det ovan beskrivna. Det viktiga är att du sätter dig ner INNAN och räkna upp vad som är viktigt för just dig.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Under ett års tid använde jag Route 66 på min laptop, till att börja med bara för planering av resvägen och utskrift av denna på papper. Därefter skaffade jag en ”puck-GPS” med USB-anslutning från Clas Ohlson så att jag kunde följa positionen under färd. Jag var hyfsat nöjd med detta och vägvalen var oftast bra.

Av en händelse fick jag sedan pröva en handdator (ipaq/hp) med programmet Tomtom, som även ger röstanvisningar. Denna utrustning fullständigt överglänste min egen vad gäller praktisk användning i bilen så det blev en sådan ”på stört”. Aldrig mer kommer jag att rigga upp min laptop i bilen!!!

Häromdagen provade jag en Tomtom Go ”All In One”-navigator. Funktionerna är snarlika dom som finns i nya Tomtom Navigator 5 på handdator. Navigatorn är något större (tjockare) än en handdator så man stoppar den inte i bröstfickan för användning ”på stan”. Annars är den ett under av enkelhet.

Om det är så att Du accepterar en (stor och farlig?) laptop i bilen och nöjer dig med den information som t.ex. Route 66 ger är väl en sådan lösning OK. Men vill Du ha ett kraftfullt verktyg med röststyrd navigeringshjälp i bilen ska Du nog titta på något annat. // Göran Isaksson
 
Ja det är möjligt att du har rätt, min tanke var att eftersom jag alltid har med mig laptopen så skulle det vara en smidig lösning, samt att den sparar lite pengar. En gps-puck och programvara kostar ju knappt hälften av en "all-in-one" lösning. Jag kommer inte att använda navigatorn varje dag och att då lägga 5000 känns lite dyrt faktiskt.

Rösthjälp är som du säger otroligt smidigt och därför faller Route 66 bort. Det verkar inte finnas så där jättemånga program som både klarar av ppc och pc, men jag kanske har fel, eller har letat på fel ställen.

Kanske ska fundera en gång till på hur smidigt det egentligen är med en laptop i framsätet...
 
Min son som reser mycket inom Sverige använder Alturion och en GPS puck med mycket gott resultat, han har laptopen på och lyssnar till röstnavigering.
Programmet har även hastighetsvarning för olika hastigehtsvägsträckor.
Jag tycker att det verkar vara ett bra program, själv använder jag Garmin 60c men den får man ju titta på vid varje pip och det kan ju vara lite dumt i olika trafiksituationer.
Jag vet inte vad det kostar, men du har en länk här.

http://www.alturion.com/
 
IngoI; sa:
Hej!

Vilken programvara anses vara bäst ihop med en PC för tillfället? Ska användas i hela Europa med min laptop i bilen.

Tack på förhand!

Per J

Mitt förslag är att du använder Cityselect och Mapsource ver.5.4, de senare versionerna är tröga om man har många egna waypoints inlagda.

Föredrar Du att ha röststyrning är Garmin nRoute med Cityselect ett bra alternativ.

Som givare använder jag Garmin GPS 60C.

Mer om mina erfarenheter av detta finns på http://www.gosoft.se/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.