Pårte - Njoatsos - Vallevagge

Har alltid velat gå upp på Pårtetjåkkå men det har inte passat hittills. Funderar på hur man skulle kunna göra en veckotur av det, så det inte bara blir Kvikkjokk - Pårte fram och tillbaka.
Kom gärna med åsikter om den här skissen. Mest osäker är jag på vad som vore lämplig sträckning i det med blått inringade området. Inte minst vadplatser. Jag är även tacksam för tips på bättre sträckning i stort.
Röda trianglar är tältnätter, vid Pårtes fot tänker jag mig alltså två.
Vi är vana Sarekvandrare sen förut.
/ David

Pårte Njåtjos Vallevagge.PNG
 
Din rutt funkar bra i stora drag.

Du har ett större vad innan du kommer till Rounas. Det är väl inte så stort, men det kan vara lite spring för att hitta ett bra ställe. Rejält strömt och fel ställe att ramla på, om man säger så.

Just vid Buojdes har jag inte tältat, så jag vågar inte uttala mig om det.
Däremot finns fin tältplats strax SSV om R:et i Rounas. Norr om den lilla bäckravin som är närmast Ruonas. Går inte att missa. Överlag många fina tältplatser så snart du kommer ut ur Vallevagge.
Gå sedan ner i Tjoulda längs vattendraget som rinner ner väster om Ruonas.
Vadstället i Tjouldavagge är nog något längre nedström än din ritning, men det ser du med lätthet när du kommer dit.

Dag 3.
Det är en hel del höjdmeter mellan Rounas och Njoatsovagge. Först ska du ner i Tjuoldavagge och vada, sen upp över Låptåvagge och vada, och sen har du en rejäl nedgång ner i Njoatsovagge. Där ska du göra ytterligare ett vad. Om det trilskas kan man vara tvungen att gå västerut ett par kilometer innan du kommer över (eller österut till den så kallade poolen). Ta med i beräkningarna att du kanske vill/behöver dela upp den dagen.
Finns hyffsade tältmöjligheter innan nedstigningen till Njoatsovagge. Slätt och fint, men kan vara lite blött.

Dag 4 har visserligen en del stigning, men det är en relativt snäll stigning och lättsam vandring. Kan dock blåsa ganska rejält över Sähkok.
Det går att gena upp till Pårtetoppen om du följer västra sidan av Ruopsojåhkå. Går att ta sig över den ravinen högre upp, och sen kan du komma upp på toppen västerifrån. Har inte gått den vägen själv, men har sett flera turbeskrivningar som inte påtalade några större svårigheter.

Tältplats nedanför Pårte.
Finns inte jättemånga bra platser, så räkna med att du kanske behöver leta en stund om det är upptaget.

Kommer inte vara några problem att gå från Pårtelägret till Kvikkjokk på samma dag. Rena motorvägen att gå på.
Om du känner att du vill ha en sista natt skulle jag rekommendera att du tar den innan du kommer ner i skogen. Finns väldigt fina tältplatser i södra kanten av myrområdet, med utsikt mot Pårtemassivet. Nere i skogen är det inte så trevliga tältplatser (tycker jag personligen).
 
Tack, bra input. Då vet jag att rutten fungerar.
Toppturen hänger som vanligt på vädret, sist uteblev den delen pga dålig sikt. Men genvägen Tomas nämner gör ju att jag kan få fler chanser. Är det dåligt väder ena dagen kan jag fortsätta över Sähkok och kanske vädret tillåter att jag provar från andra hållet dagen efter.
 
Jag kan tillägga att när var upp till Pårtetoppen (ja eller vi kom bara till observatoriet pga vädret) så gick vi ner bredvid glaciären. Inte avancerat alls, men blockigt. Tog 4 timmar att gå ner 4 km till "botten". Sen följde vi Gådokjåhkå österut. Tältade ungefär kring passpunkten.
Passet väster om Stour Jiertta och sen tillbaka till Pårek.

Det var en väldigt fin vandring där, så det kan rekommenderas om ni får tid över.
 
Hej,
Har vadat Buojdesjåhkå strax invid utloppet från Buojdes, vill minnas det som rellativt lätt.
Mvh/Rickard
 
Om målet är att komma upp på pårtetoppen så kanske det är en bättre idé att gå upp till pårek och sedan förlägga turen "runt" pårte massivet. Det är väldigt vackert där på baksidan, och det går nog att göra av med litet tid där om man vill. Finns dessutom fler toppar att fånga om vädret håller i sig. Skajde-, Gaskas- och Gådokgaskaatjåhkkå vill jag minnas ska vara möjliga utan större utmaningar, men det får du ta med en nypa salt och kolla upp själv innan =)
 
Superbra vad- och turtips!
2019 kom vi norrifrån genom Lullihavagge och rundade Stuor Jierta till Pårek och förstod att det fanns mycket fint att se i alla riktningar längs vägen, men det var lågt gråväder så vi såg ingenting. Kompassen kom väl till pass, vilket var första gången i fjällvandringssammanhang för min del. Men vi levde på vyerna i klart väder från Nåite dagen innan.
 
Tältplatser vid Buojdes finns ungefär där du har ritat. Ni kan alternativt gena ner mot Tjuoldagårsså utmed jokken som rinner norr om Ruonas, om ni vill ha en kortare väg.

Den svåraste jokken på din väg är vanligtvis Luohttojåhkå (efter att du först vadat Njoatsosjåhkå uppströms sammanflödet). Beroende på vädret är den antingen svår, mycket svår eller omöjlig (det sista är dock sällan).

Tältplatsen på sluttningen av Loamebuollda är jag osäker på, det är tät björkskog där. Men någonstans i närheten går säkert. Den stora "kroken" nära Bårdde behöver ni inte göra, det går att komma över jokken betydligt tidigare. Men ni kanske vill utforska den delen? I så fall går det säkert att hitta tältplatser i det området, så blir det närmare uppgången till observatoriet.
 
Tack Hans!
Jo jag har vadat Luohttojåhkå 2012, längst ner vid sammanflödet med Njoatsosjåhkå. Ganska djupt och strömt. Finns kanske lämpligare ställen? Ser att stigen på kartan alltjämt korsar där det väl fanns en bro förr. Men där är väl inget vadställe? Vill minnas att det var en ordentlig fors där.
Kroken vid Bårdde är också sedan dess då vi inte vågade gå över snöbryggan enligt stigen på kartan.
Bra och givande tips, får se vad vi bestämmer oss för.
 
Angående fowwes enligt mig helt korrekta uppfattning "Tältplatsen på sluttningen av Loamebuollda är jag osäker på, det är tät björkskog där. Men någonstans i närheten går säkert." så vill jag minnas att det är bra tältplatsförhållanden i närheten av renvaktarstugan söder om Ruopsokjåhkå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.