Paraply?

Har läst Jörgens bok "Lättare packning" och känner mycket väl igen beskrivningen av valet att ta på regnkläder (eller inte). Funderar nu på att testa med paraply - med risk för en munter omgivning. Hur stor diameter har du på ditt paraply Jörgen - du har förmodligen hunnit hitta fram till rätt storlek.
 
Har läst Jörgens bok "Lättare packning" och känner mycket väl igen beskrivningen av valet att ta på regnkläder (eller inte). Funderar nu på att testa med paraply - med risk för en munter omgivning. Hur stor diameter har du på ditt paraply Jörgen - du har förmodligen hunnit hitta fram till rätt storlek.

paraply??? ni kan inte mena allvar
 
Rent allmänt

är ju paraplyer av mindre diameter mer vindtåliga än större, skyddet däremot går ju i andra riktningen.
Envar som varit i alperna på sommaren har säkert sett att paraplyer inte tas som leksaker.....
Mitt hopvikbara lågpris funkar utmärkt, ännu.
 
Har läst Jörgens bok "Lättare packning" och känner mycket väl igen beskrivningen av valet att ta på regnkläder (eller inte). Funderar nu på att testa med paraply - med risk för en munter omgivning. Hur stor diameter har du på ditt paraply Jörgen - du har förmodligen hunnit hitta fram till rätt storlek.

Jag är ingen större paraplykonnässör, men väldigt förtjust i mitt paraply. Jag har använt två paraplyer under de senaste fem åren, båda av den enkla modell som man kan få gratis eller köpa på bensinstationer eller, som mitt nuvarande, på Pressbyrån. 15 cm träskaft i ena ändan och 10 cm metallpigg i andra ändan. Jag sågar av båda dessa. Behåller ca 1 cm träbit vid handtaget för att ha något att kroka fingret runt. Diameter 105 cm.

Den som väckte mitt intresse för paraplyer, Ray Jardine, menar att hoppfällbara paraplyer är för komplicerade. Jag har aldrig provat sådana och känner inget direkt behov eftersom paraplyet är så lätt att packa på utsidan av ryggsäcken, inklämt av kompressionsremmarna och stående i nedre meshfickan på min Jam2.

För vandring i öken där paraplyet där paraplyet används som solskydd skulle jag nog välja ett paraply som är silverfärgat, typ Golites.

Värt att notera är att Chris Townsend, med vilken jag haft långa paraplydiskussioner via e-post, för några år sedan skrev att han efter många tappra försök nu gett upp tanken på att använda paraply på sina vandringar. Själv tycker jag det är ett suveränt, redskap som hjälper mig att slippa ta på mig regnkläder i första taget. Dessutom skyddar det ryggsäcken bättre än och på sätt som ett regnskydd inte gör. Men slutsatsen man kan dra är att paraplyet är inget som passar alla. Om det nu finns något som gör det :)

Prova, och om det inte funkar så strunta i det. Något man kan säga om det mesta. Istället för att strunta i det och vägra prova, som en del föredrar :)

Jörgen
 
Jag hade ett Golite-paraply (inhandlat från usa med saftiga påslag för frakt, tull, moms) i ett antal år. Funkade helt ok i stadsmiljö, tåligt och skadades inte av att vrängas. Nyttjades enstaka gånger som medvinds-segel i kajak.. På ett mer eller mindre blåsigt fjäll, där man vill ha händerna fria för att ta emot sig vid eventuella snubbelsteg, värdelöst.. Kvarglömt på hotell, köper inte ett till. En poncho-tarp är mångsidigare. Också luftigt, lättare, händerna fria, kan spännas upp för att sitta eller ligga under.
 
Jag testade och tog med ett paraply vid två vandringar förra året. Nu hade jag ganska bra väder så nyttan var begränsad. Jag fick en del muntra kommentarer när jag använde det nästan hela vägen upp på kebnekaise då det var lite snöblandat regn på väg ner genom dimman. Ett par andra vandrare frågade varför jag hade paraply. Jag svarade att det ventilerade mycket bättre än med skaljacka, vilket de höll med om efter att ha tänkt till ett par sekunder.

Det fungerar förmodligen inte alls när vinden friskar i, men jag har än så länge känt att fördelarna överväger, så paraplyet följer iaf med på nästa vandring.

Paraplyet är ett sea to summit som väger ca 160 gram.

/Tomas
 
Paraply är kanon, det är fler bra grejor som folk inte använder för att de tycker det är löjligt.
Som strumpbyxor,solfjäder,boa,torgvantar etc
 
Igår fick jag ofrivilligt prova på 45 kilometers promenad med paraply och det fungerade över all förväntan. Det saknades en regnjacka i sällskapet och jag lånade ut min och tog istället mitt paraply.
Tanken var att vi skulle turas om med regnkläderna och paraplyet men jag behöll det under hela sträckan, det var verkligen över all förväntan.

Det ventilarerade ordentligt och var dessutom kanon när det skulle rotas i packningarna eftersom det även förhindrar att det regnar ned i väskan.

Det är helt klart något som jag kommer att använda mig av då jag vandrar, fast då med ett bättre paraply, det här var ett sådant som går att fälla ihop i det oändliga och det visade sig vara lite för instabilt när det blåste till. (samt lite för litet för att täcka hela ryggsäcken.

Slutsats: Prova en dagstur med paraply och du kommer nog att bli positivt överraskad. =)
 
Igår fick jag ofrivilligt prova på 45 kilometers promenad med paraply och det fungerade över all förväntan. Det saknades en regnjacka i sällskapet och jag lånade ut min och tog istället mitt paraply.
Tanken var att vi skulle turas om med regnkläderna och paraplyet men jag behöll det under hela sträckan, det var verkligen över all förväntan.

Det ventilarerade ordentligt och var dessutom kanon när det skulle rotas i packningarna eftersom det även förhindrar att det regnar ned i väskan.

Det är helt klart något som jag kommer att använda mig av då jag vandrar, fast då med ett bättre paraply, det här var ett sådant som går att fälla ihop i det oändliga och det visade sig vara lite för instabilt när det blåste till. (samt lite för litet för att täcka hela ryggsäcken.

Slutsats: Prova en dagstur med paraply och du kommer nog att bli positivt överraskad. =)

Det räcker med att gå till konsum för att avstå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hallonraden paraply? Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.