Paracord hur funkar det?

har beställt ett paracord armband bara för att jag tycker det är snyggt.

Undrar hur ni som använder det gör?

Vad jag förstår så innehåller varje lina flera småtrådar som går att använda till det mesta.

Går det dra ut en av dessa småtrådar utan att snöra upp hela armbandet?

Mitt armband har 3 olika linor, går det ta den linan som ligger bakom snörningen och behålla armbandet?

zzeezz
 
Nee. Det blir nog till att fläta upp armbandet. Det tar däremot bara ett par minuter att lära sig knyppla ihop egna armband. Beställ hem 30M riktig 550 paracord och sätt dig en stund framför youtube så kan du svinga ihop dom själv.
 
väta

Tack det ska jag göra.

Någon som vet hur Paracord reagerar av väta?

Suger det åt sig mycket vatten/fukt och sväller så att det blir svårare att fläta upp?

Kommer det bli löst och sladdrigt efter ha blivit genomblött?

Luktar det illa när det har torkat?
 
Syntetiska fiber i sig blir inte våta som ull och övriga naturfibrer, de har helt enkelt uttryckt för slät yta.
Därför kan syntetplagg värma dig nästan direkt efter du kramat ut överflödsvarrnet och efter en kortare avdunstningsperiod, då du kan frysa, kokar vattnet bort. Med hjälp av din kroppsvärme, bl a.

Alla material som inte får torka snabbt blir grogrund till mögel av olika slag, mängden beror på vad det finns att leva av, enkelt uttryckt hur mycket nedbrytar skit som sitter kvar.

Därför gäller med alla material de gamla sanningarna, torrt och rent fungerar det bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ljaw Paracord armband Överlevnad 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.