Paklenica klätterförare söks

Har försökt att få tag i en förare över Paklenica, Kroatien utan framgång. Är det någon snäll själ som har lust att låna/hyra ut sin eller är det någon som vet var jag kan få tag på en snabbt (ev nere i Kroatien). Åker 4/10. Tacksam för hjälp.
Christian
 
Hej,
Jag var där för en månad sedan. Förare kan man köpa i 1) Nationalparkens kontor
2) Iglusport butiken (nära hotel Alan)
3) Ibland i kiosken vid ingången till själva parken.
Maila om Du har några frågor, vi var där i 2 veckor och är jättenöjda. Det finns även 2 webbsidor, en polsk med sportleder, och en kroatisk (på engelska) med multipitcher, som kan lätt hittas med google, men dessa är inte så detaljerade som föraren är (har t.ex. lite dubiös UIAA gradering på långa leder istället för den franska). Jag har inte länkarna här på jobbet där jag sitter just nu, men kan maila hemifrån i morgon.
 
Paklenica

Tack Alexey!

Perfekt, precis vad jag ville veta!!! Har du några rekomendationer på flerreplängdsleder i 6a registret? Hur var vädret när ni var där? Hyrde ni möjligen bil? Jag har bara hittat ganska dyra.

Hoppas vi hörs igen!

Christian
 
Hej,
Vi var där sista veckan i augusti och 1a i sept, på stranden så var det ganska värmt, men i själva ravinen (nationalparken) kan man alltid hitta skuggade områden. Vi gjörde ett antal multipitch leder på just den svårighetsnivå Du frågar om - Domzalskij på Stup Anica Kuka(osäker om stavning) är 4 mycket vackra replängder som kan kombineras (om man så önskar) med lättare fortsättning till toppen av Anica Kuk, eller så firar man ner (2 x 30 m) och klättrar en led till på samma pelaren. Kaca och Velebitaski (den siste har en repa 6a+) är 10-12 repors långa turer på huvudväggen på samma berg, bägge att rekommenderas värmt! De är bultade, men avstånden mellan bultarna är rätt upppiggande, åtminstone på Kaca. Försök definitivt att göra åtminstone en tur som slutar på toppen av Anica Kuk, kalkstensformationer där är helt fantastiska, som en isfall, fast i sten). Direkt ovanför parkeringen på höger sida (om man går upp för ravinen)så finns det ett berg som jag inte kommer i håg namnet på (föraren lämnade jag till Skånes Klätterklubb's bibliotek), där är det ett flertal jättefina 5repors turer (Dreaming the lost friends 6a+, Armadillon 6a t.ex.) med absolut sagolika bergformatoioner. Vi har inte gått Slovenski smer på Stup Debeli Kuka, för den var i solen hela tiden, men nu bör det inte ställa till särskilt stora problem, och leden är beskriven (och ser ut) som jättefin! Vad beträffar multipitchleder, så är dessa bara ett axplock, det finns massor för att hålla en sysselsatt. På samtliga nämnda leder så räcker det med expressslingor, men man måste ha många, eftersom på Anica Kuk så är replängder ofta rätt lnga, typ 12-14 bultar. Vi hade trad säkringar och använde dessa någon gång, men kunde ha klarat oss utan, med några gamla bladbultar.
Ang. hyrbil: det är jättedyrt att hyra bil i Kroatien, eftersom landet betraktas fortfarande som riskabelt av alla stora företag (Hertz, Europcar och dyl.) Men egentligen så behöver man inte ha någon bil om man kommer att vara i Paklenica. Vi bodde i Starigrad's Nordligaste del, nära hotel Vicko, men även därifrån var det bara en halvtimmes promenad till nationalparkingången, varifrån det finns en gratis (ingår i besöksbiljett som är 60 kuna (samma som DKK) för 5 dgr) shuttle till inre parkering. Att komma till Starigrad från Split (om ni flyger dit är inte heller något problem - bussar går varannan timme och tar ca 4 t. Från Zadar är det bara en timme. Har ni inte bokat boende en, så tror jag att man kanske får bättre "deal" på plats, det finns även campingplatser ungefar varje 200 meter i hela Starigrad, inklusive 3-4 st. längst väggen från kusten till berget.
Här är länken till webbsidan som är gjörd av samma gänget som skrev och ritade föraren : http://www.aozeljeznicar.hr/old/paklenica/index2.htm

Den räcker faktiskt för orientering, fast föraren är något mer detaljerad och kostar bara 120 kuna (jämfört med 18 pund på Cordee).
Sammanfattningsvis ett jättefint och varierad område som jag gärna åker till ett par gånger till i framtiden. Handla inte i hotel Vicko's dygnet runt butik - andra är billigare.
Lycka till!
Alexey
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.