PADI-1..och sen?

Hej!

Min bror från Nederländerna kommer att hälsa på mig snart och skulle gärna vilja dyka någonstans i sverige. Han har PADI-1 diplom (första bas till öppet vatten) och han sa att han kanske inte få dyka i havet. Jag vet inte hur det fungerar med PADI och kollat lite på nätet hos olika dykskolor men där hittar jag ingeting om sådana restriktioner. Kan man bara teckna upp sig för vilken dyk-utflykt som hellst? Vem har svar eller tips?

/karin
 
Hej!

Har aldrig hört talas om Padi-1...hmm. Men jag tror du menar att han har Padi Open Water. Det innebär att han är certifierad ner till 18 meter. Mao har lärt sej dyka till det djupet och att det är som du hör på det engelska namnet open water, öppet vatten, där han dyker. Alltså inga grottdyk eller vrakdyk där det finns nåt mellan honom och luften vid vattenytan!
OM han har detta cert. kan han trava in på nästan vilken dykskola som helst i världen och följa med på dykning. Det spelar ingen roll om det är salt eller sötvatten. Hav eller insjö.
//Joachim.
 
Det certifikat din kompis troligtvis har är PADI Scuba Diver vilket är en snabbvariant av PADI Open Water... Som PADI Scuba Diver så får man inte dyka på egen hand utan måste dyka under direkt kontroll av en Divemaster, Assistant Instruktör, Instruktör eller högre professionell.
 
Blubb!

Håller nog med Patric Broman här låter som scuba diver cert särskilt om din bror verkar vara lite tveksam och inte kommer ihåg själv. Men om inte annat var det kanske ett tag sen han fick certet så ett dyk med en divemaster eller högre utbildad person är kanske på sin plats för säker och trygg dykning. På de flesta dykutflykter brukar ju minst en divemaster följa med så betalar man lite extra ordnar det sig nog alldeles säkert. Är det ett "scuba diver cert" går det ju oxå att fortsätta med kompletteringar och några "skoldyk" till dvs OW dyk nr 2-4 så får han OW cert. Men ring och kolla med närmsta PADI dykcenter!!!! (OW =0pen Water) Happy Diving!!
 
Hej!

Tack för era snabba och bra svar. Jag kollar med honom om han verkligen har PADI open water eller om han har den snabbvariant. Sen kan jag kolla lite med dykskolor på västkusten om dom har några roliga utflykter när han kommer.

/karin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.