PaddlingTreriksröset-Haparanda

För ett antal år sedan så fanns det en paddlingstävling Kilpisjärvi-Torneå så det borde finnas en hel del information om resan.
Goola på Arctic canoe race så hittar Du bland annat detta:

http://w1.504.telia.com/~u50402874/webb_kanot/arctic/

Det kanske inte går att starta exakt vid treriksröset, men definitivt inte långt därifrån.
Jag vet inte exakt var starten gick, så med det förbehållet borde svaret vara, -ja det är möjligt men tufft.
 
Senast ändrad:
Och att paddla Svinesund-Treriksröset är naturligtvis det riktiga Blå Bandet

Så är det, och om någon klarar av att paddla uppför Torneälven så är det en bedrift vida större än något som tidigare gjorts i friluftssammanhang. Man skulle kunna ha en "Öppet spår" variant för amatörer i "nerförsbacke".
 
Tack!

Tack för alla snabba svar. ACR verkar hur läckert som helst,
men jag tänker mig turen mer som en lite lugnare expedition.
Fint med allt material på ACR's hemsida.
 
Kiruna Långfärdpaddlare har gjort karthäften med beskrivning över denna sträcka. Inkluderat alla forsar. Har själv två delar av denna. Hur man får tag i dessa idag vet jag inte då KLP har legat på is i ca 10 år. Har själv paddlat kortare bitar (Karesuando - Myllykorva). Men sträckan är fullt paddlingsbar med några lite lurigare forsar.

/Jimmy
 
Gränsälven

Och att paddla Svinesund-Treriksröset är naturligtvis det riktiga Blå Bandet

Hej,
Jag paddlade ACR 3 ggr på nittiotalet, både med racing-K2 och med kanadensare. För att vara en så pass lång älv så är det förvånansvärt få ställen som inte går att paddla, men det finns många forsar som är riktigt svåra, både i hög och lågvatten. Sträckan varierar också väldigt mycket i karaktär, allt från fjällkänsla till milslånga sel där man verkligen ser jordens krökning.

Fördelen med att paddla ACR var att det låg sk. "Rescue teams" på de ställen där folk förväntades simma. Den tryggheten är ju svår att åstadkomma om man ger sig ut själv längs älven.

Blå bandet paddlade jag 97 och det är naturligtvis en helt annan typ av paddling, med andra svårigheter och utmaningar, men tekniskt sett så är det nästintill en barnlek jämfört med forspaddlingen nedför gränsälven.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.