Paddelkartor

Jag vill gärna ha kolla på var jag är när jag paddlar. Därför har jag alltid en karta över området nära till hands. För min del föll valet på gröna kartan eftersom jag tycker det är kul att se vad som finns på land också. Sjökort har jag testat några gånger och de fungerar lika bra. Valet är en ren smaksak.

Var skall man då ha kartan under färd?. Jag använder två lösningar, en för mitt "hemmavatten" och en för övriga. Eftersom jag har min kajak vid Saltholmen i Göteborg är södra skärgården min mammas gata. Jag kopierade gröna kartan över hela södra skärgården i en färgkopiator och förstorade bitarna något så att hela området ryms inom två A4-sidor. Dessa klistrade jag ihop och plastade sedan in hela paketet. Nu har jag en vattentät och styv dubbelsidig karta i liggande A4-format som jag lätt spänner fast under gummilinorna strax framför sittbrunnen. Mycket behändigt. Särskilt vettentätheten i kombination med att den är styv är fiffigt om jag plockar loss den och skärskådar den närmare eller visar den för en medpaddlare. En ostyv karta fladdrar i vinden medan min är liten och styv nog att kunna hållas med en hand och ändå vara läsbar. kostnaden är synnerligen överkommlig. Förutom kostnaden för själva kartan tillkommer endast 20-30 kronor för kopiering och inplastning.

För andra områden använder jag ett kartfodral från Ortlieb. Det är i A3-format och har fästen för snören i alla fyra hörn. Jag brukar ha den bakre snodden runt kroppen och den främre i kapellremmen. Då sitter kartan på plats i knät utan att jag behöver lossa den om jag kliver ur kajaken, vilket skulle behövas om den var fästad i kajaken istället. I kartfodralet stoppar jag dagens karta som jag oftast skriver ut på morgonen från gröna kartan som finns på cd. En hyfsad färgskrivare är fullt tillräcklig för tillräcklig kvalitet. Enda nackdelen är att jag då inte har en översiktskarta eller kartor för områdena utanför det jag tänkta att paddla i. Det kan behövas om planerna ändras, men går förstås att enkelt lösa tillfredställande genom att ha en blå karta liggande i kartfodralen också.

Någon som kan dela med sig av andra fiffiga kartlösningar? Eskimoerna påstås ha haft trä- eller benbitar som de hade snidat till kanten på så att den var som en karta över kusten. Då kunde de sitta och fingra på "kartan" även i mörker och dåligt väder. Undrar förstås hur de gjorde med öar utanför kusten? Och hur snidar man ut symbolen för en glasskiosk i en benbit?

Kalle
 
Riskabelt?

Jag har också inplastade kartor i A4 format fast jag användet OziExplorer så att man får med ett koordinatsystem på kopian (lär visst gå på nya Kartex 4 också). Jag har funderat på om man kan binda ihop kartbladen så att det blir ett blädderblock. Då kan man enkelt byta karta. Att ha med sjökort eller större kartor har jag inte löst ännu. De får ju inte vara ivägen om man välter, behöver komma ur sittbrunnen och utföra självräddning. Om kartan sitter fast i kapellet finns inte risken då att det är svårt att fästa kapellet igen efter en kappsejsning, eller att man hakar upp sig när man tar sig upp på däck ålandes på magen? Likaså om den sitter fast i kajaken över kapellet, kan detta vara svårt att lossa.

MVH/Hans
 
Fast om man kopierar eller skriver ut kartor kan man råka få dom i olika skalor från gång till gång, ruggigt irriterande när man är van med sin skala och den inte stämmer!



JL
 
Vattenfasta sjökort

Nu finns det ju vattenfasta sjökort! Polyetenfiber! (passar ju bra för oss som gillar polyetenkajaker). Det verkar ju vara den slutgiltiga lösningen på ett gammalt problem. Har funnits ett par år för stockholmarna, men nu finns även västkustens sjökortserie.

Se http://www.firmaflam.se/

Jag såg dem på båtmässan i Gbg. Trycket var lysande, minst lika bra som vanligt sjökortstryck. Ska genast skaffa en uppsättning själv.

Priset förefaller mig rimligt jämfört med motsvarande båtsportkort eller Gröna Kartan. Papperskartorna kräver ju tillägg av vattentätt fodral och försiktig hantering, och ändå brukar de bli rätt slaskiga efter ett par säsonger.

mvh,
Jens
 
Kompatibelt...

Får väl, även om det tar emot, skjuta in att tyveksjökort fungerar väldigt bra även på träkajaker - fast det där med snidad kustprofil som visuellt/taktilt navigationshjälpmedel egentligen låter mer spännande.

Björn
 
Tvättmaskin

Synd att kustlinjen på Gröna kartan som man skriver ut från cd inte är markerad med svart.
Märkte det när jag tvättade mina byxor och hade glömt en karta i fickan.
Kartan var plastad på en sida.
Vägar och ortsnamn var kvar , men var hade vattne tagit vägen??????????
 
Visst går det bra att snida

Det är klart att en inskuren relief är ett strå fräckare! Kanske lite opraktiskt förstås, att behöva byta kajak när man kommer till sjökortskanten, men helt klart fräckare!

Och även där vill jag slå ett slag för polyeten. Det är nog mycket lätt att rista in sin karta, krävs bara en upphettad nål. En träkajak belagd med epoxy och glasfiber blir svårare. Fast där kunde man å andra sidan lägga ett vanligt sjökort under det sista epoxylagret...

För kajaktillverkarna öppnar detta helt nya marknadsmöjligheter. Varje kund behöver ju köpa flera kajaker, för att täcka in sina paddelvatten. Värst blir det nog när man ska paddla i Norge, deras båtsportkort är storskaliga och i litet pappersformat. Det blir en tjock bunt papper och, om idén med graverade fördäck fullföljs, en hel lastbil kajaker!
 
Tyvek

890 kronor plus porto och postförskottsavgift för hela Västkusten i den skalan är inte speciellt dyrt. Kan man dessutom vika dem 20000 gånger så är det mycket bra. Vikta i format 10 X 19 cm ger ett mycket behändigt format
Får fundera på om man skall slå till på en uppsättning.

/Hans
 
Re: Visst går det bra att snida

kajaken@yahoo.com; sa:
Det är klart att en inskuren relief är ett strå fräckare!

Varför inte karva ut kusten i paddeln? Då behöver man inte ens släppa greppet om den under navigation i svår sjögång, och dessutom är det ju lättare att byta paddel än kajak när man kommer till sjökortskanten.

Ursprungligen tror jag visserligen inte att eskimoerna karvade ut kusten i kajaksargen. Det är en missuppfattning som härstammar från ett tidigt inlägg i den här tråden. De karvade istället i ben- eller träbitar som de hade lösa (eller fastknutna måste det väl rimligen varit) på däck.

Att plasta in kartan i kajakdäcket är ju en fiffig idé, men riktiga entusiaster tatuerar in sjökortet på handryggen. Detta för att alltid ha kartan till hands.

Kalle
 
i mörker o dimma??

Snidad karta. Kul ide!
Men funkar nog bäst i dagsljus, i dimma el mörker ser man ju den snidade kartan -men inte verkligheten som man vill jämföra med???

besserwisser...
 
Eskimoer i Vättlefjäll?

Plötsligt drar jag mig till minnes att det vid parkeringsplatsen nära vandringslederna i Vättlefjäll i Göteborg finns en utmärkt fin träkarta med de olika sjöarna och vandringslederna utkarvade på en 100x150 cm stor träkarta.

Den är mycket fin och säkert ett bra hjälpmedel för dels blinda vandrare, dels ekimovandrare med hemlängtan.

Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gahne Calazos "paddelkartor" på Tyvek! Paddling allmänt 1
Paddelkartor Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.