Oval Party - Italiensk klätterträff

Intresserad?

Preliminärt så kommer det att anordnas ett trevlig sammankomst den 19/20 Juli (även möjlighet den 18 juli) i en av dalarna kring Val di Mello. Platsen är Stalla Ovale som finns i dalen Val Qualido. Området består av en gryta omgiven av riktigt spektakulära granitväggar i alla dess formationer.

Man kommer att behöva gå cirka 2 timmar från parkeringen i Val di Mello (cirka 1000 höjdmeter) utmed en stig. En länk med lite bilder: Stigen

Vad behöver man ha med sig?

Personlig sovutrustning, klätterprylar och ett glatt humör!

Angående mat och vin så diskuteras det ännu hur det skall lösa? Antigen får man bära upp allt tillsammans eller så kommer det att lösas med helikoptertransport (kostnad runt 10 euro per person men man får fortfarande gå upp)

Intresserad?

Har man vägarna förbi så ta gärna kontakt! Platser är lite begränsade till det sättet att man kommer att få sova utanför då det finns några övergivna hyttor däromkring som kommer att användas som jag förstår det.

Klättring

En övergripande sida med klätterlinjer: Qualido

Fast det kommer nog vara en större fokus på att ha kul kring lägerelden om man ser till vad utbudet är....... Annars har det kommit fram lite förslag på linjer att göra enligt nedan och jag tror med säkerhet att det inte borde vara några problem att hitta någon replagskamrat om man kommer från Sverige........

QUALIDO - 20 min till fots, mänskliga linjer (alla är långa) även för icke erfarna, 500-700 m, finns även riktiga intressanta testlinjer......
Artemisia
Magic Line

ESCUDO DEL QUALIDO - 15 min till fots ovanför Stalle Ovale, bultade linjer från 4 till 7 replängder, mänskliga linjer även för icke erfarna, i stigande ordning:
Rampegheur
Chiaro di Luna
Aguas Calientes
Esperando el sol

Vy över området:
qualido_02.jpg


Karta:
qualido_01.jpg


Planera lugnt!
 
Ojojoj, vilket ställe!

Har några snabba frågor!

Hur brukar vädret generellt sett vara i detta område (Val di Mello)? Antal regndagar per månad under juni - juli - augusti typ...

Klarar man sig hyfsat utan bil i detta område om man skulle vara där typ en månad? Med huvudinriktning på att klättra 500meters granitturer då.

Campa/tälta hur funkar det rent generellt sett i detta område, krävs det tillstånd, finns det förbjudna områden, problem med markägare osv?

Hur ser man på Klättrare i detta område, är man som sådan hatad av polis/myndighet/markägare eller är man något naturligt förekommande där? (Nu menar jag inte just under klätterträffen utan rent allmänt i detta område under resten av sommaren).


peace
 
Eftersom jag klättrar för det mesta i ett annat väderstreck så är jag långt ifrån någon expert kring området. Har bara gjort ett väldigt fåtal turer i detta området, i den dalen som träffen kommer att vara i har jag aldrig satt min fot i ännu.

Men dalen har dock en väldigt stor likhet med en annan dal i mina knutar, då alla linjer är i princip F6b obl. och uppåt....

Hur brukar vädret generellt sett vara i detta område (Val di Mello)? Antal regndagar per månad under juni - juli - augusti typ...

Val di Mello är en dal i området (är väl den mest kända) och vädret är i princip som överallt annars i italienska alperna. Inte så extremt många regndagar per månad under sommaren och problemet brukar egentligen vara solen och värmen, dvs man försöker sig söka bort från den.

Bästa tiden för klättring på lägre höjd brukar vara våren och hösten och under sommaren så säker man sig alltid upp. Men området är ju väldigt stort med många dalar! Det har nyligen kommit ut en guidebok som kan vara intressant att titta i: Guide Bok

Men självklart så kan man ha otur och få dåligt väder ett par dagar.

Klarar man sig hyfsat utan bil i detta område om man skulle vara där typ en månad? Med huvudinriktning på att klättra 500meters granitturer då.

Enklast (som oftast) vore ju att ha tillgång till bil på något sätt eftersom man då kan ta sig snabbt och enkelt mellan dalarna/områden. Men det beror ju som sagt på var man har tänkt att klättra? Jag kan höra mig för vad de lokala där tycker och tänker?

Campa/tälta hur funkar det rent generellt sett i detta område, krävs det tillstånd, finns det förbjudna områden, problem med markägare osv?

Befinner man sig inte i bergen så rekommenderas campingar som finns däromkring. Är man uppe i bergen i någon ödslig dal så brukar det inte vara några problem? Även om man håller sig borta från hyttor, etc,..... Sköter man sig, håller rent och är trevlig så brukar det mesta lösa sig. Egentligen inte någon större skillnad mot för många andra områden? Kan kolla upp om det finns några extremt förbjudna områden?

Hur ser man på Klättrare i detta område, är man som sådan hatad av polis/myndighet/markägare eller är man något naturligt förekommande där?

Så länge man inte skräpar ned och skapar några onaturliga problem så är alla alltid glada. Kanske man även kan stanna till på någon lokal bar och ta sig lite dryck och mat så skapas det ju även en bättre atmosfär.....

Problemt brukar ju som oftast uppstå när det börjar komma för mycket klättrare och därför på ett sätt så har vi ju oss själva att skylla, eller inte?! ;)

Alltså, än så länge så har jag inte stött på några fientliga människor där!
 
Val di Mello är en dal i området (är väl den mest kända) och vädret är i princip som överallt annars i italienska alperna. Inte så extremt många regndagar per månad under sommaren och problemet brukar egentligen vara solen och värmen, dvs man försöker sig söka bort från den.

Bästa tiden för klättring på lägre höjd brukar vara våren och hösten och under sommaren så säker man sig alltid upp. Men området är ju väldigt stort med många dalar! Det har nyligen kommit ut en guidebok som kan vara intressant att titta i: Guide Bok


Tack!

Jag måste bara åka dit...
 
För de intresserade?

En klassisk kamklättring i området som är drygt 700 m:

mel_01.jpg


En "virgin" wall än så länge......:

mel_02.jpg


Fundera lugnt!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.