Ormvråk...

Idag så såg jag en ormvråk ingen tvekan om att det var en ormvråk. Den satt (inte så ovanligt) på en elstolpe bredvid en väg med en köttbit som den mumsade på. Min fråga är främst ska inte ormvråkarna vara en flyttfågel, händelsevis vara kvar i milda Skåne. Såg ormvråken ca1 mil från Strängnäs nära Mälaren... Vill mest veta om det är ovanligt eller om det inte är välkänt. Har varit förundrad och letat info på Internet, nya och gamla fågelböcker. MVH
 
Jovisst flyttar ormvråken, kanske inte alla dock. Ngn tuffis kan säkert välja att övervintra. Samtidigt kan det också vara som så att de ormvråkar du ser kommer norrifrån och tycker livet i Strängnäs är toppen under vintern jmf med norra Finland eller annorstädes......så med andra ord är det fullt normalt med en ormvråk i Strängnäs i februari....
:)
Mvh
J
 
ja det var inget dåligt förslag... har alltid trott att fjällvråken var betydligt ljusare men när jag tittat på bilder som finns på Google hittade jag under fjällvråk en fågel med mörkar dräkt. Dock fågeln jag såg hade betydligt mörkt huvud och bröst. Men båda av er kan ha rätt... En väldigt mörk fjällvråk som är såhär års på helt rätt plats eller en ormvråk som glömt att övervintra på varmare plats.
 
Kan det inte vara en fjällvråk då ?

mvh // Johannes

Utan att kunna backa upp med data så känns det som att i denna årstid går det 10-15 ormvråkar på en fjällvråk, iallafall här i Halland. Säkerligen annorlunda proportioner längre norr ut men mindre vanlig är fjällvråken garanterat iallafall....dock ingen särskilt bra fältkaraktär! :)

Fjällvråken uppfattar jag nästa alltid som mkt ljusare undertill med mörka, nästan svarta knogar, betydligt kraftigare kropp med längre "handdel" på vingen, längre stjärt som ofta är tydligt svart och vit......inte alltid lätt att se på sittande fåglar dock.

Mvh
J
 
Idag så såg jag en ormvråk ingen tvekan om att det var en ormvråk. Den satt (inte så ovanligt) på en elstolpe bredvid en väg med en köttbit som den mumsade på. Min fråga är främst ska inte ormvråkarna vara en flyttfågel, händelsevis vara kvar i milda Skåne. Såg ormvråken ca1 mil från Strängnäs nära Mälaren... Vill mest veta om det är ovanligt eller om det inte är välkänt. Har varit förundrad och letat info på Internet, nya och gamla fågelböcker. MVH

Kollade i rapporteringssystemet "Svalan".
Hittills i år har det i Strängnäs kommun rapporterats 62 observationer av ormvråk och 25 av fjällvråk.
 
Va roligt 62 ormvråkar och 25 fjällvråkar... vi kan lägga till en ormvråk (känner mig ganska säker på det). Roligt att höra att det inte är ovanligt, jag blir verkligen förvånad att det inte skrivs att ormvråkar kan vara stanfågel i övriga Sverige och inte bara Skåne. Har ett bra utbud på böcker. Har ni kanske förslag på en riktigt bra fågelbok. Jag är den enda i hushållet och i vänskapskretsen som är fågel intresserad får all min kunskap från böcker (och nu här, som visat sig vara en bättre källa) Man lär sig något nytt varje dag! MVH och Tack
 
Observera att det är 62 resp. 25 observationer, inte antal individer. Många observationer gäller samma individ, sedd av olika personer vid olika tillfällen.
Bra fågelbok? Jag gillar Fågelguiden. Kan köpas bl.a. här: http://www.naturbokhandeln.se/
Finns säkert även i den lokala bokhandeln.
(Tag gärna kontakt med Strängnäs ornitologiska klubb).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
Swiborgh Är detta en Ormvråk? Vilda djur 3
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.