Orientering

Hej!

Är osäker på vilka meridianer jag ska utgå från när jag tar ut en kompasskurs på fjällkartan. En del menar de svarta/blåa rutnätet, en del andra att det är de rödbruna som jag ska använda för bestämning av kursriktning. Vad gäller?

mvh Mandris
 
Hur stor skillnaden mellan rutnätet och meridianerna är beror på var du befinner dig se http://www.lantmateriet.se/sv/Karto...i/Geodesitjanster/Berakna-meridiankonvergens/

Den magnetiska missvisningen ökar ju längre österut du är i Sverige och blir mer och mer betydande från att ha varit obetydlig för 30 år sedan. T ex ca 7 grader i Abiskotrakten enligt sidan ovan.

I Norge är det enklare för där kombinerar man meridiankonvergens och missvisning och anger ett tal på sina tryckta kartor så blir det ett steg mindre när man tar ut kompasskursen. Frågan diskuterades rätt nyligen i navigationsforumet (fast grundtråden är ett decennium gammal) http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=24095

Thure
 
Ok - lurigt!

Om jag använder det blå/svarta rutnätet istf det rödbruna antar jag att avikelsen inte blir superstor om jag tar ut korta distanser. Det rödbruna har större avstånd mellan sig vilket försvårar från punkt A till B vid längre distanser. Är mest intresserad att avika från led och testa hur pass pålitlig min kursbestämmelse är. Självklart i närhet av markerad led.

Tack för svar!
 
Intressant

är också deviation dvs om det finns något magnetiskt i närheten av kompassnålen som stör den.

Typiska sådana saker i friluftslivet bortanför fordon av olika slag är mobiltelefoner hörlurar radioapparater (alla innehåller magneter) och ibland (mindre än ovan) även armbandsur. Observera att klocktillverkare med antimagnetiskt ur menar att klockans gång inte påverkas av yttre magnetfält inte att klockan inte alstrar ett magnetfält.

SGU menar med deviation lokala magnetfält beroende på berggrunden dvs järnmalmer.

Thure
 
Syfta på tre objekt i linje när du kommer till det första sök ett till i linje bakom det. Om du siktar en bit i sidan av dit du vill vid en väg eller bäck så vet du åt vilket håll du ska gå när du kommer dit. Sök så kort mål som möjligt (ca 200m i tät skog)för det är lätt att komma vid sida av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vilsen Orientering Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.