Organiserade turer/kurser med bivack?

Jag är sugen på att göra en vintertur med övernattning, men det kompliceras av att varken min familj eller mina bekanta har insett tjusningen med att sova i snödrivor.

Förra vintern deltog jag i STF's vinterfjällkurs (med tält och bivack) men tyvärr har de ingen fortsättningskurs eller några andra motsvarande arrangemang. Det enda är deras iglootur i Sarek, men det känns som ett lite för stort steg.

Finns det andra organiserade vinterturer eller -kurser med övernattningar utomhus?

/ Lennart
 
lromberg; sa:
...men tyvärr har de ingen fortsättningskurs eller några andra motsvarande arrangemang. Det enda är deras iglootur i Sarek, men det känns som ett lite för stort steg.

/ Lennart


STF har både grund- och fortsättningskurs för vinterfjäll - fast det var kanske dem du hade gått!?

Annars är väl friluftsfrämjandet ett hett tips. Om du inte är scout förståss, för då finns ett flertal kurser att gå!


HMFL
 
SÖS

hej hej!

Svenska Överlevnads Sällskapet har en vinteröverlevnadskurs...

Jag har gått deras överlevnad grundkurs och den var mycket bra.

/Andreas
 
Lite förtydligande..

Jag har kollat på STF's program för i vinter, där var faktiskt lite mer vinterfjällkurser än förra säsongen. Jag gick kursen i Storulvån, och den innehöll två tältningar och en bivack. Den som STF kallar fortsättningskurs är nog på ungefär samma nivå, den är fortsättning på en annan, mer grundläggande kurs.

Jag har surfat lite i friluftsfrämjandets aktivitetsguide men inte hittat något. Ska kolla upp de andra tipsen.

/ Lennart
 
Friluftsfrämjandet

Hej!

Liksom någon annan rekommenderar jag Friluftsfrämjandet. Många sektioner har vinterturer med tältning, bivack osv. Själv deltog jag i Uppsalasektionens fjälltur förra vårvintern och tyckte den var mycket bra. Innan avfärden till fjällen (Kebnekaise-massivet) ordnades dessutom ett antal helgturer för att testa utrustning och få lite erfarenhet av vintertältning, matlagning på vintern osv.

Vad exakt är du ute efter, förresten? Om du gått en tur med tältning mm ute, varför känns då igloo-kursen för avancerad? Jag har själv sneglat på den ,men det är väl mest priset som avskräcker. (En annan fördel med Friluftsfrämjandet är ju att det i princip har självkostnadspriser).

/Cecilia
 
Jo, friluftsfrämjandet var det första jag kollade på efter STF. men jag tyckte inte jag hittade så mycket i aktivitetsdatabasen på nätet. Kanske kommer mer så småningom.

Kollade på SÖS, men deras vinteröverlevnadskurs krävde att man gått en grundkurs först. Scouterna hade i och för sig en del intressant, men jag inte med där längre.

Vad jag har emot iglooturen? Tio dagar känns rätt långt, dels ska man ha semester så länge, dels tror jag man hinner bli rätt blöt och sliten på den tiden. En vecka totalt (inkl transporter) skulle vara lagom.

Sen vill jag ha sol, fem minusgrader och vindstilla, utom en dag som det ska blåsa så vi kan träna nödbivack i realistiska förhållanden.

/ Lennart
 
lromberg; sa:
Jag är sugen på att göra en vintertur med övernattning, men det kompliceras av att varken min familj eller mina bekanta har insett tjusningen med att sova i snödrivor.

Förra vintern deltog jag i STF's vinterfjällkurs (med tält och bivack) men tyvärr har de ingen fortsättningskurs eller några andra motsvarande arrangemang. Det enda är deras iglootur i Sarek, men det känns som ett lite för stort steg.

Finns det andra organiserade vinterturer eller -kurser med övernattningar utomhus?
Svenska Fjällklubben hade minst en tur i vintras och det kan säkert bli någon sådan i vinter också. Kolla på http://www.fjallklubben.org/
 
lromberg; sa:
Jo, friluftsfrämjandet var det första jag kollade på efter STF. men jag tyckte inte jag hittade så mycket i aktivitetsdatabasen på nätet. Kanske kommer mer så småningom.
Tyvärr är man lite snål med att föra ut sina arrangemang i aktivitetsguiden. En anledning är att man vill saluföra sig lokalt först. Annars kanske kursen är fulltecknad innan någon i den aktuella lokalavdelningen hinner reagera. Kolla därför lokala hemsidor i första hand. Vilka dom är hittar du på http://www.frilufts.se

[/QUOTE]
Sen vill jag ha sol, fem minusgrader och vindstilla, utom en dag som det ska blåsa så vi kan träna nödbivack i realistiska förhållanden.
[/QUOTE]
Och var tror du att du skall hitta den arrangören?
\C
 
Jag tycker du skall pröva ATI-fjällsupport (www.fjallsupport.com) som har en kurs nu i januari.
Jag gick deras nybörjarkurs i april förra året och den rekommenderas.

///Mikael
 
Tack för tipsen!

mbender; sa:
Jag tycker du skall pröva ATI-fjällsupport (www.fjallsupport.com) som har en kurs nu i januari.

Tack för alla tips, Mikael och alla andra. Det verkar faktiskt som om ATI-fjällsupport kan fixa en dags blåst, som jag efterlyste, med hjälp av nån slags vindmaskin.

Just nu lutar det mest åt STFs fortsättningskurs i Abisko, men jag har inte bestämt mig så jag tar tacksamt emot fler tips.

/ Lennart
 
Hej! Vi på fjälledarlinjen i Malung ordnar turer i april. Gå in på vå hemsida http://www.fjall.info och klicka på "läs mer om vår kebtur". % olika turuppöägg att välja mellan till inte mycket mer än självkostnadspris!

Mirja
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.