Organiserad tjuvjakt

TV programmet Insider i TV3 Tor 23/10

http://www.tv3.se/index.phtml?nav=21&page_type=document&document=17370

"Torsdag 23 oktober 22:00 - Tjuvjägare skjuter systematiskt av den svenska stammen av sällsynta rovfåglar och andra utrotningshotade djur. I kvällens Insider talar en av Sveriges mest framgångsrika tjuvjägare för första gången ut om den organiserade tjuvjakten och hur tjuvjagat viltkött säljs till restauranger över hela landet. Vi får även se när programledaren Robert Aschberg avslöjar en restaurangägare som deltar i den illegala handeln av kött från tjuvjagade djur."
 
Visst är det illa !

Det är inget ovanligt med tjuvjakt och då menar jag jakt i huvudsak på ren och älg. Att stora ligor jagar organiserat för att tjäna pengar är nog mycket !!!ovanligt men att en del enstaka jägare drygar ut hushållskassan förekommer säkert. Tjuvjakt och tjuvjägare är ett otyg som gör alla jägare till syndabockar. Även vi som ser jakt som seriöst och ansvarskrävande. Problemet är att de är svåra att komma åt både för andra jägare och polisen. Vi som jagar och känner våra marker men jobbar dagtid kan inte bevaka det vi skulle vilja eftersom tjuvjakten helt säkert bedrivs under veckorna. Poliserna som har för dålig kondition, för dåligt luktsinne och är för få för att övervaka sina många gånger mer än 100.000 ha skog per skalle kan inte heller göra mycket. Är lösningen att kosta på fler poliser som kan övervaka både restauranter och skogar eller betala riktiga jägare för att bli skogsväktare. Det borde skogsbolagen kanske tänka på eftersom de de som blir av med sina älgar.
 
Ja....

visst blir skogsbolagen av med älgen men de tjänar inga pengar på att det är tjuvskyttar som tar dem i stället för betalande jägare.
 

avslutad210712

Gäst
Och samerna tjänar nog inga pengar på alla tjuvskjutna renar....

Det antalet torde överstiga antalet tjuvskjutna älgar....
 
Samhället är sjukt

Blir så trött

Tyvärr...ärlighet inte varar längst längre....alla tänker bara på sig själva nuförtiden och gör allt för att få så mkt som möjligt. Kan vara prylar eller pengar....kolla bara på höjdarna i svenskt näringsliv

Så även dessa Sorkar som skjuter av älg och annat vilt. De har nog så att de klarar sig gott och väl ändå men mycket vill ha mer...och de skyr inga medel


Usch
 
Tjyvjakts jakt

Vill se denna Artikel i tidningen.

Djurvänner och miljövänner går på skyddsjakt på de svenska tjyvskyttarna.
Stammen måste minskas säger våra politiker som har gett tillstånd för avskjutning av 30 tjuvskyttar för detta år.
Miljövännerna protesterar mot att kvoten är för liten, skadorna på vår djurstam är för stora pga tjuvskyttarna vi måste få skjuta av fler.

Ta nu inte detta så allvarligt.
Lite humor måste man val få ha?
ELLER vad säger ni tjyvskyttar?

MVH KIM
 
bash; sa:
crazy; sa:
Tyvårr finns det alltid människor med dålig moral. Hoppas myndigheterna kan göra något för att stoppa detta.

Och de som köper köttet helt "ovetande" om dess ursprung

Hur ska jag när jag sitter på restaurangen veta fall restaurangen har köpt tjuvjagat kött??
Frågar jag så har dom givetvis inte köpt tjyvjagat kött.

Men en gång när jag var på väg hem från biografen såg jag en skåpbil stående lite konstigt på baksidan av kungshallen i Sthlm, nyfiken som jag är kikade jag lite och fick se en snubbe som kom ut ur bilen med grovstyckde köttdelar och sålde till flera olika män i kock kläder som senare försvann in i Kungshallen med köttet på axeln.

Svartkött och/eller svartstyckat kött det vet jag inte jag kan ju bara gissa.
Det var ju inte riktigt en kylbil som köttet kom ifrån utan en vanlig skåpbil.

Egentligen borde jag ju inte äta där längre efter sett detta, men tyvärr så gör jag ju det i alla fall.

MVH
KIM
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt) Jakt 129

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.