om man går igenom....

Mycet intressant film. Jag tycker allt han säger verkar vettigt och i linje med vad jag läst och hört tidigare. Sen kan man ju undra om han hört talas om isdubbar, där finns uppenberligen en stor marknad för en flink isdubbsfabrikör.
 
Jag har alltid ängslats för hur man skall ta av sig skidorna i en situation som denna. Kanske är detta en baggis i Kanada! Nå'n som provat? Jag åker aldrig skidor på is utan min skridskorygga.
T
 
Jag har testat att 'gå-igenom' vid två tillfällen.En gång i årskurs tre,det var bara ner och upp-ta emot Isbjörnsmärket-fort som fan in i bastun.Andra gången var för ca 5 år sedan och var mera genomtänkt,ner-vänta tills vattnet gått in-upp för att byta om.Allt under säkra förhållanden,men man vet lite hur det känns.

Den 2:a Nov 1995 voltade (!) jag och en kompis på väg ut med båt,isfritt och klart väder iof.Låg i vattnet ca 10 min innan vi blev upplockade.Att ta sig för nånting för egen maskin var i princip omöjligt,det jag klarade av var att hänga i relingen tills nån tog tag i jackan och drog upp mig.


peter
 
Videon

Jag har också testat att gå genom isen, en par gånger frivilligt och en gång ofrivilligt. Dock menar jag inte för den sakens skull att jag kan uttala mig mer än generellt om videon som jag tycker verka vara välbearbetad och välgrundad.

Mvh /Joel
 
Ja det verkar gå att ta sig ur en vak utan 40 liter "flytryggsäck" ;-) Jag har alltid varit lite skeptisk till den allenarådande inställningen att man inte får närma sig en is utan 40-50 liter flythjälp på ryggen, jag menar en vanlig bra flytväst lyfter ju bara ca 5o Nm (vad blir det ca 5 kilo el så?). När man har plurrat vill man ju gärna byta om men inte behöver man en stor rygga bara för att flyta?!

/Tomas
 
Så skönt att man bor i riktiga norrland där isarna alltid är 130cm tjocka och har 300cm snö på, så att man åtminstone aldrig behöver ens bekymra sig om att skaffa ett par skridskor...
 
Ja det verkar gå att ta sig ur en vak utan 40 liter "flytryggsäck" ;-) Jag har alltid varit lite skeptisk till den allenarådande inställningen att man inte får närma sig en is utan 40-50 liter flythjälp på ryggen, jag menar en vanlig bra flytväst lyfter ju bara ca 5o Nm (vad blir det ca 5 kilo el så?). När man har plurrat vill man ju gärna byta om men inte behöver man en stor rygga bara för att flyta?!

/Tomas

Hej Tomas

Jag för står vad du menar (läste också förra tråden om att du fått det där ögat på dig). Jag har funderat på detta också efter att ha sett alla de filmer som folk publicerat på youtube och skridskonätet de senaste åren där man åker på mycket tunna isar, och ofta i ganska höga farter.

Jag har själv åkt på små skogsjöar på mycket tunna isar med och utan ryggsäck. Det jag själv mest är rädd för då, är att jag ska slå mig gul och blå mot en iskant. Jag gjorde detta i Holland en gång när vi åkte på riktigt tunn is och för fort, en flytväst vid det tillfället hade kanske fungerat stötdämpare och jag kanske hade sluppit ett knäckt revben. Så lär av mitt misstag, åk inte för fort om ni är ute och jackass åker :)

Som skridskoseglare så kan jag även tillägga att vi seglare bara har flytväst (och hjälm) och extrakläder i land. Det är kallt att segla blöt, men det går om man inte seglat vilse ;-) Om man slagit sig och inte kan segla, kan någon kamrat segla in och hämta en rygga. Det finns dock många som idiot-förklarar skridskoseglare också...

Det spelar ingen roll hur bra koll jag har på det jag gör, det kommer alltid finnas personer som tror sig veta bättre och vill tala om detta världen. Men se det så här, de där onda ögonen du fick var kanske bara oskyldig avundsjuka.

Niklas
 
Ja det verkar gå att ta sig ur en vak utan 40 liter "flytryggsäck" ;-) Jag har alltid varit lite skeptisk till den allenarådande inställningen att man inte får närma sig en is utan 40-50 liter flythjälp på ryggen, jag menar en vanlig bra flytväst lyfter ju bara ca 5o Nm (vad blir det ca 5 kilo el så?). När man har plurrat vill man ju gärna byta om men inte behöver man en stor rygga bara för att flyta?!

En ryggsäck behöver helt riktigt inte vara på 40 liter för att fungera bra som flythjälp. Viktigare är hur väl den sitter i plurret. Det är mycket lärorikt att själv pröva. En ryggsäck som åker upp över axlarna riskerar att pressa ned huvudet i vattnet och fungerar dåligt som flythjälp. Men det krävs ändå mer volym än i en flytväst, eftersom ryggsäcken är tyngre, ofta tar in vatten samt har flytkraften mindre optimalt placerad än på en flytväst. Dessutom har ett lite högre flytläge många fördelar, även om det också ökar risken att tippa framåt och få ansiktet under vatten. Om man bortser från behovet av ha med sig ombyte är en flytväst troligen bättre att ha än en ryggsäck. För barn skulle jag rekommendera flytväst (och att någon vuxen medtar ombyte). Helt utan flythjälp är däremot risken stor att man sjunker och akut drunknar – förekommer. Då är möjligheterna till räddning små.
 
Ett varningens ord och ett höjt finger som väl får mig att framstå som skridskofascist särskilt med tanke på att jag inte har sett hela filmen men den har inte så stor bäring på långfärdsskridsko även om jag tycker att biten med stegen var intressant.
Det är stor skillnad på att ta sig upp ur en huggen vak i tjock is och att ta sig upp på en tunn is som hela tiden brister. Man blir snabbt fysiskt trött och det är även psykologiskt jobbigt för det går mycket långsamt, olyckan vid Ridö är ett tydligt exempel på det.
En sak som nog kan vara viktig att ta ställning till och som kanske togs upp i filmen är om man skall hålla sig helt passiv medan vännerna förbereder räddning för att inte bränna energi eller minska kroppsvärmen i onödan.
Vid längre tid i vattnet, antingen av orsak att det tar lång tid att ta sig upp eller för att man vill vänta in räddning kan varje flytkraftsliter i ryggsäcken vara viktig av de skäl som Johan anger.

-Palle
 
Stege

Ett varningens ord och ett höjt finger som väl får mig att framstå som skridskofascist särskilt med tanke på att jag inte har sett hela filmen men den har inte så stor bäring på långfärdsskridsko även om jag tycker att biten med stegen var intressant.

-Palle

När jag var så SLS (Svenska Livräddnings Sällskapet) ”kurs” för att ta ”Guldisbjörnen” fick jag en broschyr/folder som heter ”Vän med isen” och i den broschyren tycker dom (SLS) att man ska använda en stege för att fördela kroppsvikten.

En stege på 5 m har väl alla alltid med sig var man än är någonstans :cool: eller ??

Per
 
Stegar finns ibland i samband med livbojjar och båtshakar. På platser där mkt rör sig nära vattnet finns de ibland. Ute i skogen brukar de som bekant vara synnerligen ovanliga.

/Tomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.