Om folk inte kan säkra - vad göra?

Var o klättrade inomhus i veckan och blev tillfrågad om monteringshjälp av en person som uppenbart inte hade koll på hur man sätter ihop prylarna men ändå tänkte säkra. Detta är inte första gången och jag har sett läskiga exempel på nybörjarfel som av ett under inte slutat med olycka. Detta är trots allt farligt för fler än bara den som klättrar.
Denna gång sa jag nått lamt om att det är farligt att klättra utan att kunna säkra och att det finns kurser som lär ut. Jag visade även hur broms, rep etc skulle sitta ihop varpå personen började säkra. Egentilgen ville jag be personen låta bli helt tills någon visat ordentligt hur man gör.

Så, vad tycker/gör ni när ni ser sådant?
-Lär ni ut säkringstekniken
-Säger ni åt personen att gå en kurs och skiter i det sen
-...
Problemet för mig är att jag inte gärna mästrar folk men ändå inte vill se på när någon omedvetet utsätter sig och andra för fara.

Vore trevligt med lite åsikter om detta

/Daniel
 
Har inte ägaren till lokalen något ansvar att tillse att de som klättrar kan säkerheten kring klättring?

Personligen tycker jag att personalen på klätterstället bör kontrollera detta på något sätt, det ligger ju lite i deras intresse också. Sen vet jag inte hur det ligger till rent juridiskt. Jag vet att på t.ex. Fysiken i Göteborg måste man ha klätterkort som man endast kan få genom att "klättra upp" under överinseende av en instruktör. Man får då bevisa sina kunskaper innan man får klättra.

I USA, var annars, är man tvungen att skriva på en massa papper nä'r man klättrade inomhus. Kanske kunde vara något för oss också, så att nybörjarna inser allvaret?

Men det är klart... ser jag någon som inte kan säkra så brukar jag ge tips och visa lite. Tanken på att ha struntat i att hjälpa till och någon sedan faller och skadar sig räcker för att jag ska ta mig den tiden.

/Björn
 
Test

Har också funderat på att ett litet säkringstest vore på sin plats. På inneväggarna i Stockholm är inte skyltarna som säger "säkra inte om du inte är 100%" direkt översynliga.
Självklart visar jag om jag ser någon som gör grovt fel. Men egentligen bör man ju kolla så att det blir rätt några klättringar efter.
Det jag blir riktigt störd på är att de gånger jag stött på fenomenet så har någon antingen lånat ut utrustning eller med all sannolikhet sagt att det är OK att säkra även man inte är helt säker. Själv skulle jag aldrig låna ut grejer till någon som verkade osäker, för allas skull.
 
Först och främst tycker jag att det är bra att personen frågade någon om hur man skall göra istället för att chansa. Jag tycker personligen att det riktiga att göra i en sådan situation är att hänvisa till den som är vägansvarig, eftersom den personen skall veta vad man har för nybörjarpolicy på väggen och att han/hon borde ha koll på om det finns någon att hålla ett extra öga på.
Är man utomhus tycker jag verkligen att man skall uppmana personen att gå en kurs. Men om de envisas med att klättra så bör man hjälpa så mycket man kan, eftersom man annars får hjälpa till på ett helt annat vis om något går snett.
 
Sedan kan man ju undra, hur är de funtade som vågar klättra med en säkrare som inte vet hur han ska göra? Jag skulle inte vilja lägga mitt liv i händerna på någon, om jag upptäckte att han inte visste hur man kopplar in bromsen.
 
Klättring är ju trevligt

Jag tycker att du gjorde rätt: Först näsbränna, sen visa hur.

Du kan ju upplysa personen om att det räcker med att tappa någon en gång... I bästa fall får man väldigt svårt att hitta någon att klättra med i framtiden, i sämsta fall får man mardrömmar för resten av livet.

Men, klättring är ju en trivsam sport. Självklart ska man ta sig tid att instruera och även titta så att personen gör rätt.

/Självlärd
 
Osäkra nybörjare!

Har själv råkat ut för ganska skrämmande exempel. Vi såg att den som säkrade på leden bredvid oss hade fruktansvärt mycket slack ute (ca.4-5 m), och sa det till honom lite försiktigt (ung.:"Ursäkta, vore det kanske inte lite bra att ta hem litegrann?"), varpå vi fick svaret: "Vadå ta hem? Ska man göra nåt med denhär?" (pekar på sticht). Vi säger raskt åt den som klättrar att komma ned, så att vi kan få förklara lite och ser då att denne knutit in sig i en utrustningsslinga. Vad hade hänt om klättraren fallit i dethär läget? Jag vill inte ens tänka på det.
Nej, nån typ av kurser borde vara obligatoriska.
 
Säkerhet

Hm, jag klättrade inneväggen i Gävle under påskhälgen och vid två tillfällen så stod det en ny kille och säkrade med stichen över grinden på den felvända HMS karbinen, jag sade åt honom att det inte var speciellt bra, varpå han sade, oj! den måste ha glidit. Varpå han fortsatte, nästa gång säkrade han på samma sätt. Om man har någotsånär koll på hur man ska säkra så händer inte dylika saker!
 
Nybörjare!

Visst är det jobbigt och framförallt farligt med folk som inte kan säkra ändå vägra de gå på kurs. Men vad man ska tänka på är att det finns folk som har gått på kurser men änndå gör de fel som kan kosta en livet. Som exempel jag och två andra av mina vänner var ute på Utby o klättrade för några veckor sedan. Jag blev säkrade av en relativ nybörjare som sa att hon kunde säkra och hon visade mig innan jag gav mig upp att hon kunde säkra men när jag kom nästan till toppen ropade jag "rep" alltså jag ville ha mera rep efter en stund kände jag att repet var alldeles lös och när jag tittade ner såg det värsta jag kunde tänka mig nämligen att hon hade tagit av säkringen helt. Ni kan tänka er vad jag upplevde, om inte klättra till ungefär 20m höjd och ta er säkringen! Det är inget och rekommendera!
/E
 
Re: Nybörjare!

Mastercam; sa:
..."när jag kom nästan till toppen ropade jag "rep" alltså jag ville ha mera rep"...
/E

Själv har jag fått lära mig att "rep" är ett varningsrop man använder för att varna folk nedanför då man t.ex. släpper repet över klippkanten. För att få mera rep då man leder är "slacka" kommandot att använda.

Men jag skriver inte det här för att anmärka på en (i sammanhanget) petitess. Att upptäcka att personen som säkrar kopplat ur sig ur repet måste vara rena skräcken och något jag absolut inte skulle vilja vara med om. Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon utgett sig för att kunna säkra bättre än han/hon egentligen kan, men om jag skulle träffa någon skulle jag tala om att väggpolicyn inte tillåter folk att säkra utan att ha gått kurs, alternativt låta väggansvarige säga detta. Om det är utomhus och personen ändå tänker säkra så känns det som att det enda rätta är att instruera och helst också stå bredvid en stund och ge tips.

För övrigt hoppas jag att ni som sett eller råkat ut för olyckor eller något som kunnat resultera i en olycka skriver en incidentrapport till Svenska Klätterförbundet. Incidentrapporten finns på http://www3.utsidan.se/skf/index.htm under "information" och "incidentrapport". Den är inte till för att peka ut någon skyldig utan för att ge klätterförbundet underlag för att göra klättringen säkrare.
 
Visst!

Visst att man ropar "rep" när man kastar ner repet ifrån klippan. Men jag använder uttrycket till att få den personen, som säkrar mig, uppmärksam till repet så att han eller hon ska se vad som är fel! Jag sa absolut inte "lägg av" !!!

Menar du att jag ska anmäla ett sådant fall oxå??
 
rapportera! Re: Visst!

Mastercam; sa:
Visst att man ropar "rep" när man kastar ner repet ifrån klippan. Men jag använder uttrycket till att få den personen, som säkrar mig, uppmärksam till repet så att han eller hon ska se vad som är fel! Jag sa absolut inte "lägg av" !!!

Menar du att jag ska anmäla ett sådant fall oxå??

Eftersom det heter INCIDENTrapport och inte OLYCKSrapport tycker jag att du sak rapportera det. Kanske detta leder till att man ser över kommandoorden.

Ha en bra dag!

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.