off pist för newbies

Funderar på att åka till Kittelfjäll med aktvivietsfixarna (efter en viss möda), så då har jag 2 frågor.

1.) Har inte åkt nån riktig offpist innan men är det ok att åka till kittelfjäll iaf? har hört att det är mest offpist som gäller där. Tycker att offpist är skit kul. =)
2.) Är det någon som har någon erfarenhet av aktivitetsfixarna? Bra, dåligt spelar ingen roll.

Alla svar tas emot med stor tacksamhet.
mvh ELias
 
rekommenderas

Hej Elias!

Ska själv upp med Aktivitetsfixarna i början av året och kan inte annat än rekommendera både dom och Kittelfjäll då jag gjort samma resa förut.

Förhoppningsvis är snöläget bra när du kommer dit och då finns en hel del att utforska. Man ska vara medveten om att åkningen är ganska lurig men helt klart går det att ha kul utan större offpistvana. Det är ett underbart område med mycket rolig åkning, det var där jag upptäckte offpist och skidåkning på riktigt!

Tänk på att Aktivitetsfixarna och Kittelfjäll utger sig för att vara inriktade på offpist men att detta INTE innebär säkrare offpist. Se till att du och alla du åker med vet så mycket som möjligt och att alla ALLTID har komplett säkerhetsutrustning (transciever, spade, sond) som ni tränat med. Hela Kittelfjäll kräver inte säkerhetsutrustning men vill man åka utanför det mest uppåkta nedfarterna ska man ha utrustning.

Ett tips är att ta del av Aktivitetsfixarnas guidade turer och "lavinsnack", det finns även andra som guidar i Kittelfjäll.

Ha det gött!
Jonas
 
Hej jag åker med Aktivitetsfixarna till Kittelfjäll några ggr per säsong och har mest gott att säga om dom.
Kittelfjäll är ett mycket bra ställe att börja sin "offpist karriär" på då det finns allt från enkel offpist som man kan utforska själv till avancerad åkning där guide rekomenderas. Den bästa tiden att åka till Kittelfjäll brukar vara mitten på Januari till Mars då är snön som bäst.
Aktivitetsfixarna brukar stå för en god service och har bra priser på sina resor. Servicen varierar dock lite beroende på vilka guider som är med, vissa är väldigt service inriktade medans vissa mest är inriktade på sitt eget välbefinnande.
V 49 gör man premiären för i år i Kittelfjäll. Vi kanske ses på någon resa i vinter.
 
utrustning?

Eftersom jag är nästan helt ny på offpsit så har jag ingen utrustning men hoppas kunna åka iaf men inte i några branta raviner eller andra ställen där det läät går laviner. Såg på slaos hemsida att laviner sällan eller aldrig går när det lutar mindre än 25 grader, och har inte eänkt att åka så brant.
Takc för era tips dom har varit till stor nytta.
 
Guiderna kan hjälpa!

Det är lite svårt det där med säkerhetsutrustning, man vill ju inte uppmana någon att åka utan den. Men åker du med Aktivitetsfixarna så har dom guider med som du kan åka med och som kan tala om var du kan åka säkert utan att ha tranciver osv. Lycka till i lössnön och skaffa nödvändig utrustning så snart du har råd och gå en lavinkurs så har du ivarjefall tagit ett steg mot säker åkning. Det är ju mycket roligare om man kan åka utanför pisterna och ta rätt beslut om det är säkert eller inte.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.