Övre utskottsmuskeln värker (Suprasinatus)

Hej!
Har drabbats av värk i övre utskottsmuskeln (supraspinatus tror jag den heter). Har bytt till ett ricestyre på ca 8 cm på cykeln. Det hjälpte inte. Då satte jag på sk "Barends". Ganska så höga. Fick en bättre sittställning och avlastar armarna mer. Men smärtan är kvar om än något mindre.

Jag försöker stretcha efter varje tur på cykeln men vet inte om jag gör rätt.

Kan man med hjälp av enkla övningar träna denna muskel och vilka övningar gör man? Svårt att få tid hos sjukgymnast så här mitt i sommaren.

Har vikmachetter (ca 1 kg st) och gummiband i ligger i en låda. Borde man väl kunna använda. Men hur.

Hoppas någon har något tipps så detta går över och jag kan leva som folk igen. :)
 
Supraspinatus är ju involverad i abduktion av armen, dels vid initiering av abduktionen, dels över 90 gradersplanet så utifrån det så kan du ju fundera ut någon övning. Träning av rotatorcuffens muskulatur generellt borde ju dock vara bra.
 
supraspinatus

Hej!

Tråkigt att du har ont! Jag undrar om du har fått problemet diagnostiserat, dvs är du säker på att det är supraspinatus? Det är ganska vanligt att drabbas av problem i den muskeln, men precis som förra inlägget beskriver drabbar det oftast dem som jobbar statiskt med armen något utåtförd (musarm vid datorarbete), eller med armen ovan axlarna (målare, elektriker). Kan du ha fått problemet av något annat än cyklingen? Att "hänga" länge på styret kan irritera området runt axelleden, man hänger så att säga i ledkapselns ytterläge. Du kan prova att vara mer muskulärt aktiv i axelpartiet vid cykling då och då (skjuta fram axlarna, spänna bröstmusklerna, "skjuta rygg" - dra isär skulderbladen, byta grepp osv).
Problemen avhjälps oftast med en kombination av avlastning (analysera arbetsplatsen, byta musarm etc), kort vila (ev en kur antiinflammatoriska tabletter 3-5 dagar) och lång sk. aktiv vila (lätt träning. Låga belastningar och ganska höga repetitioner, 20-30 st.) Hur den träningen ser ut beror på exakt vad det är som spökar, men jag instämmer med föregående talare; träna rotatorcuffen (olika in- och utåtrotationer tex. med gummiband eller dragapparat på gym) och skuldermuskulaturen (framför allt övningar där fokus ligger på att hålla ner axlarna. Med axlar uppe vid öronen blir utrymmet vid axelleden litet, och det är lättare att klämma och irritera tex supraspinatus).
Tja, jag vet inte om det var nån hjälp, men hoppas du blir av med problemen och kan cykla vidare!

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nejmeg Problem med övre trapezius + stora ryggmuskeln Träning och hälsa 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.