översättning tack!

Detta läste jag på thedeadpoint.com-sidan som gällde sportklättring

"-Never top rope off of the chains. It's hard to replace the chains and other permanent protection, so help conserve them. If you want to top rope, then thread the rope through some quick draws attached to the chains, or carabiners on the chains."

Är det inte meningen att man ska använda ankaret? Jag blir lite förvirrad =)
 
Låter som om dom vill att man sätter en karbin eller liknande i ankaret för att inte slita ut det. Ett rep som glider igenom borde slita mer än om man använder karbinhake...?
(Låter helt vettigt tycker jag, men då är jag inte klättrare...)

/M
 
Visst bör man använda karbiner i ankaret vid topprepning!
Har stött på ankare som slitits ner till en bråkdel av tjockleken pga att man trätt repet direkt genom ankaröglorna.

Det känns sådär att använda dessa för att fira ned på..
 
Visst är det så att man ska använda karbin eller kortslinga (korslinga är nog inte att föredra utan använd skruvkarbin) Anledningen till detta är som de menar att kedjan är mycket mer invecklad att byta ut.
 
dessutom kan det av egna säkerhetsskäl vara smart att lägga repet genom en karbin av något slag och inte genom ankaret som sådant. har det tidigare legat karbiner genom kedjan kan det finnas repor och skador i metallen som kan nöta rätt rejält på repet när det dras genom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TACK VÄSTERÅS Sportklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.