Överambitiös vandringsplan?

Hej!

Jag och två vänner åker till Abisko på lördag och har 6,5 vandringsdagar framför oss. Vi har två alternativa rutter, varav den ena är ganska tuff (vi är unga och virila individer som alla har vandrat tidigare, men inte tillsammans och inte så här långt). Jag vet att det finns många erfarna vandrare här och jag undrar om vi tar oss vatten över huvudet med följande planering:

Dag 1 (lördag): Abisko-Lapporten, 14 km.
Dag 2 (söndag) Till någonstans i dalen som som Alesätno rinner genom, ca 20 km.
Dag 3 (måndag) Till Mårmastugan, ca 20 km.
Dag 4 (tisdag) Till Vistasstugan, 14 km.
Dag 5 (onsdag) Vistasstugan-Nallo-strax norr om Tjäktjastugan, 20 km.
Dag 6 (torsdag) Till någonstans halvvägs mellan Alesjaurestugan och Abiskojaurestugan, 20 km.
Dag 7 (fredag) Tillbaka till Abisko, 25 km.

Avstånden är ungefärliga. Största kruxet är att vi bara har ca 4,5 h på oss att gå från Abisko till Lapporten på lördagen, samt att sista dagen är väldigt lång. Orkar vi inte gå hela sträckan på fredagen kan vi tälta en natt till, då vi ska med en buss från Abisko som går klockan 11 på lördag f.m. Om det tar längre tid än vad vi tror i början av vandringen (dvs att vi inte kommer till Vistas tisdag kväll, vädret spelar ju en stor roll här) så går vi inte genom Nallo utan traskar genom Vistasdalen upp till Alesjaure istället.

Vad säger ni, är detta för tufft?

//Kristin
 
Avstånden är helt rimliga beroende på hur länge ni vill gå. Själv gjorde jag nyligen dryga 4 mil/dag med kvinnligt sällskap i Jotunheimen.

Kan dock vara bra med någon extradag mellan dagarna om det är överjävligt väder ute, vandringstempot brukar tyvärr sjunka iom regn.

// Jocke
 
Fyra mil per dag är för elitdivisionen. För egen del försöker jag att inte planera in längre dagsetapper än 15 km per dag. En sådan sträcka brukar gå att stöka undan på fem timmars vandring, dvs. man håller ungefär 3 km per timme. Och efter att ha vandrat i fem timmar brukar jag vilja ta det lugnt en stund. :)

Jag tycker att er plan verkar bra. Jag gick till Vistas (nästan) samma väg på samma tid. Skillnaden var att vi vandrade via Ballinvagge istället fär Lapporten, vilket förkortar sträckan något. Men jag tror inte att ni ska ha några problem med att hålla tiden till Vistas.

Vad gäller den andra delen av turen ska det nog också fungera. Dag 6 och 7 befinner ni er dessutom på led och då blir sträckmöjligheterna helt andra.

Min bedömning (och jag har gått alla delar förutom Lapporten och mellan Nallostugan och Tjätkastugan) är att ni har goda förutsättningar att klara turen utan att behöva pressa er. Ni har dessutom varit förutseende och skissat en alternativ plan (genom Vistas), vilket är sunt.
 
Inga problem, men....

Några "problem" med att genomföra den här turen borde det inte vara, men vissa dagar kommer nog att kunna bli ganska långa i timmar räknat, framför allt om det regnar. Men om ni inte vandrat i området tidigare hade jag övervägt att gå någon av de två västligare dalgångarna genom "Abiskoalperna", istället för Lapporten. Dels får ni ju en något kortare tur, som ökar changsen att gå genom Stour Reaiddavaggi. Dessutom är vandringen längs Alesätno lite trist, mängder med stora videsnår och ofta ganska lerigt, inte min personliga favorit i den här delen av fjällvärlden.

/ Stefan
 
Förstår inte vitsen...

... med att göra en plan som man tvekar kan hålla. Varför bege sig till fjällvärlden och stressa runt som en skållad råtta. Ta korta etapper i lugn och ro, långa sköna raster, studera omgivningen och framför allt NJUT av varje dag, varje sekund..... dagsetapper på ca 10 - 20 km är alldeles lagom och då med sköna raster. Raster där man hinner ta av sig kängorna, ligga och titta upp i himmelen, filosofera och känna att det är få förunnat att få uppleva just denna stund...

Man skall absolut inte låta sig imponeras av de som tar fjällvandringen som en tävling mot sig själv eller andra och gärna framhåller hur LÅÅÅNGA etapper man klarat av, då tycker jag man redan i förväg har tappat en del av det positiva.

Naturligtvis är det upp till var och en hur man lägger upp det och vad man egentligen njuter av. trivs man med att plåga sig själv så är det ok. Är man så vältränad så man klarar av springa runt i fjällen med dagsetapper på 4-5 mil så är det ok det också, men som vanlig normaltränad vandrare är mitt tips se till att njuta när du är ute, inte efteråt.......när du får alla kommentarer om hur duktig du varit, Hur orkade du osv...
 
Dag 1 (lördag): Abisko-Lapporten, 14 km.
Dag 2 (söndag) Till någonstans i dalen som som Alesätno rinner genom, ca 20 km.
Dag 3 (måndag) Till Mårmastugan, ca 20 km.
Dag 4 (tisdag) Till Vistasstugan, 14 km.
Dag 5 (onsdag) Vistasstugan-Nallo-strax norr om Tjäktjastugan, 20 km.
Dag 6 (torsdag) Till någonstans halvvägs mellan Alesjaurestugan och Abiskojaurestugan, 20 km.
Dag 7 (fredag) Tillbaka till Abisko, 25 km.

Jag har inte kartan här, men det verkar vara långt mellan Lapporten och Mårmastugan (28 km?). De långa etapperna ställer till det lite på er tur, i mina ögon.

Gå genom Ballinvaggi istället så är de tre första dagarna samma som vi gick härom veckan. Vi hade inga problem att nå Vassaloamijavri på tredje dagen (1 Abisko-Ballinvaggi, 2 Ballinvaggi-bron över Vierrujohka, 3 över Mårmapasset till Vassaloamijavri), även om vi var lite slitna efter Mårmapasset och tog en vilodag i Vistas (vilodagar regerar!).

Ballinvaggi var mycket fint och speciellt utgången ur Siellavaggi och nedstigningen i Alisvaggi var speciella.
 
Tack för all input. Jag ägnat förmiddagen åt att mäta upp etapperna lite noggrannare, och jag tror att angivelserna ovan alla är lite i överkant. Sista dagen är fortfarande lång, dock.

1) Abisko - Lapporten, ca 13 km.
2) Lapporten - Vuoupmegenaci längs Alesätno, ca 17 km.
3) Vuopmegenaci - Mårma, ca 11 km.
4) Mårma - Vistasstugan, ca 12 km.
5) Mårma - strax norr om Tjäkta, ca 19 km.
6) Tjäkta - Ràdunjarga (norr om Alesjaure), ca 18 km
7) Ràdunjarga - Abisko, ca 25 km.

undvall och millimeter: Ballinvaggi låter mycket intressant! Genom den dalen finns inga markerade färdvägar på kartan. Gick ni längs Abiskojåkka och sedan in i dalen?

jokkmokk: Naturligtvis gör vi inte detta för att kunna skryta för omgivningen efteråt. Jag njuter av att röra mig framåt! :) Du har däremot rätt i att man inte vill behöva stressa, särskilt inte om vädret är dåligt. Den mest kritiska sträckningen är Mårmapasset, och just därför har vi den alternativa vägen genom Vistasdalen om det visar sig att vi måste vänta med övergången eller att vi helt enkelt är för trötta.

//Kristin
 
1) Abisko - Lapporten, ca 13 km.
2) Lapporten - Vuoupmegenaci längs Alesätno, ca 17 km.
3) Vuopmegenaci - Mårma, ca 11 km.
4) Mårma - Vistasstugan, ca 12 km.
5) Mårma - strax norr om Tjäkta, ca 19 km.
6) Tjäkta - Ràdunjarga (norr om Alesjaure), ca 18 km
7) Ràdunjarga - Abisko, ca 25 km.

undvall och millimeter: Ballinvaggi låter mycket intressant! Genom den dalen finns inga markerade färdvägar på kartan. Gick ni längs Abiskojåkka och sedan in i dalen?

De där etapperna känns mycket rimliga! Dag 3 och 4 är antagligen tyngst (jag tyckte dalen upp mot Mårmastugan var jobbigare än själva passet), så det är bra att de är korta.

Vi följde Kungsleden en bit från Abisko, och tog av upp mot Tältlägret där det var skyltat, sedan kan man inte gå fel. Inne i dalen är det bitvis dåligt rösat men ändå lättvandrat.

Tältplatser finns typ vid daltröskeln, samt från mitten av dalen fram till högersvängen som dalen gör när den övergår i Siellavaggi. På ett par ställen finns plana ytor med utlagda stenar som vittnar om att folk brukar tälta där.

Vi tältade 500 m innan svängen. Det var ganska lite vatten, så vi hittade bra, plan mark, som antagligen är lite för blöt om vattnet står högre.

I början av Ballinvaggi samt i större delen av Siellavaggi är det nog besvärligt att tälta pga lutande mark och blockterräng.

Det finns en sten i södra änden av Ballinvaggi, som det ser ut att sitta en mörk björnunge på när man kommer norrifrån :)

Att gå från Abisko till högersvängen i Ballinvaggi var lagom första dagen för oss.

Angående Mårma: det går att tälta vid stugan, men jag såg bara en eller två röjda platser. Med lite oflyt så är de upptagna. Stugan saknar fönster. Möjligen kan man tälta på ett snöfält som passeras precis innan passet?

Ni kanske redan läst detta på annat håll, men: håll österut vid passövergången! Norrsidan är mindre brant där, och södersidan inte lika blockig.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.