Östersund, snöläge och spårsituation.

Hej!

Kommer att bo i Östersund två veckor före och tre veckor efter jul/nyår. Till att börja med behöver jag veta om det i nuläget går att åka skidor i vanliga längskidspår/elljusspår i Östersund? Jag kommer flytta dit på Söndag... Åreliftarna har en nedfart öppen men de kör väl konstsnö och nästan tio mil bort...

Sedan vore det bra om någon kunde tipsa om skidspår som ligger nära stan eller som har bra busskommunikationer då jag hoppas slippa ta med cykeln. Kommer att bo i centrala Östersund...
Det var svårt att få koll på var olika spår ligger i förhållande till stan på kommunens hemsida.

Tacksam för hjälp!

/Andreas
 
ÖSD

Tjena!
Jag vet inte riktigt om det finns snö just nu, men dom har konstsnö där så det borde vara klart.

Det är inte lång promenad till ÖSK-området om du bor centralt, en lämplig uppvärmningsjogg med skidor i handen och du är framme.
Just det, du ska dra dig uppåt genom stan för att komma dit.
Fråga nån inföding så får du svar.
Gustafsbergbacken på Frösön har också konstsnö så den bord vara klar nu när dom har ny lift och allt. Går buss förbi där.

/BAX
 
Det går att åka i längdspåren i Östersund nu, pratade med en kompis som var ute häromdagen. För att åka på spåren runt Frösöberget, ta 5:an eller alternativt 9:an mot Lövsta. För att åka i ÖSK-området, som är större och bättre kanske, 6:an mot Solliden eller 8:an.
Dessa bussar utgår från Kyrkgatan, vid Gustav III torget, kliv på där eller vid Gamla Kyrkan, mittemot RIMI. Busschaufförerna kan nog säga vilken hållplats du ska hoppa av på för att komma närmast.
 
6:an till ÖSK är det bara att åka till ändhållplatsen. Därifrån är det 10 meter till skogen börjar och hundra meter till spåren. De kör kanoner i spåren men till stor del finns det natursnö också så det är inga problem med åkningen. Går i området med hund varje dag och det är alltid folk i spåren.

Trevlig åkning och välkommen till Östersund får man väl önska.
 
UNDERBART men snöfall!

Det får definitivt bli så att skidorna får följa med. I alla fall skateskidorna, utförsåkningen kan vänta till efter jul.

Tackar för tipsen ÖSK-området ser spännande ut men man kan nog åka vilse för det var rätt hysteriskt med spår.... :)

/Andreas
 
Området är minst sagt snurrigt om man kollar på alla spår. Men jag tror att det är några som pistas och används mer än andra så det är väl bara att följa strömmen ;)
 
uppdatering

Är det fortfarande åkbart dvs inge grus och sånt i spåret... trots flera dagars regnande i Östersund?

/Andreas
 
tack

Har kikat på den sidan innan men det har varit dåligt med uppdaterad info då. Det låter ju som om det kan funka att åka på stadion och kanske lite på tävlingsspåren i alla fall. Jag kör skate så det verkar ju lite bättre i alla fall. Dock är skidorna nya så det bär emot att köra om det är dåligt, med gamla skidorna så är det ju inte så noga...

/andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.