Östersund/Jämtland

Hittade inget forum som var klockrent för mitt inlägg så det blev här....

Vi flyttar till Östersund till hösten och undrar vad vi ska hitta på där?

Var ska vi fiska, vandra etc? Skriv en rad om var vi kan förlägga kvällsturer för att grilla en korv, helgturer eller längre expeditioner? Bra föreningar att gå med i? Ja, egentligen alla bra tips ni kan komma med åt två nyinflyttade!
 
Blev inte Östersund utsedd till Sveriges bästa friluftsstad förra eller förrförra året? Bortsett från Storsjön, som du ju har som bakgård, och välkända södra delen av Jämtland, har du också norra delen inom räckhåll. Buss till Gäddede, ev. busstaxi vidare till Ankarede, sedan har du t.ex Frostviksfjällen med närmast legendariskt fiske i Jormvattnet mfl. Viltrika Jougdadalen når du också lätt från Gäddede, södra Borgafjällen från Ankarede.

Raskesven
 
Bristen på svar här kan bero på att det ryktesvis tar fyra generationer innan man blir jämte och insläppt i gemenskapen. Tills dess trycker väl jämtarna även på hemligheter som närmsta busshållplats :)

Skämt åsido, även vi flyttar till Östersund (från Stockholm) i sommar. Jag lovar att hålla utkik och tipsa.

/Mille
 
öringen; sa:
Vi flyttar till Östersund till hösten och undrar vad vi ska hitta på där?

Lyckos!

Flyttade själv ifrån Östersund i höstas... suck...

Storsjön erbjuder mycket kul. Endel seglar där på sommaren. På vintern plogas bana för skridskoåkning, milslångaslingor som utgår från centrala stan. Sjön är också utmärkt för kite på skidor under vintern. Det finns nästan alltid något ställe med bra vind.

Sen finns ju fjällen in på knuten. Dels med pistade nerfarter men även fin turåkning tex vid Vålådalen, Storulvån etc. Bydalsfjällen ligger riktigt nära.
Fin vandring på nära hål finns förutom itidigare nämnda områden också i tex. Bunnerfjällen. Skridskoåkning på fjällsjöar som lägger sig tidigt är nog inte heller så dumt!

Föreningar att gå med i.... Tja, jag vet inte riktigt. Främjandet är väl alltid bra men sen finns det ju en skridskoförening också.

Fisket han jag inte direkt utforska men det finns säkert hur mycket som helst. Alla fjällsjöar såklart men även andra områden. Gimån ska väl vara ett av de bästa fiskevattnen i Sverige har jag hört!? Hårkan och Långan har jag också hört mycket gott om.

http://www.cinclusc.com/spfguide/landskap/jamtland.htm

cpic431e86c525e64.jpg


Som en bra början kan jag rekommendera att besöka utkikstornet på Frösön och eller den nybyggda termosen en dag med vackert väder. Ger fin utsikt och överblick över det Jämtländska landskapet med fjällen i bakgrunden.

Jag upplevde inte direkt Jämtarna som särskilt svåra att få kontakt med. Tycker nog den biten är lite svårare i Södra Sverige rent spontant.

Jag ställer helt och hållet upp på att Ösd är Sveriges bästa friluftsstad. Bra val Öringen!
 
En informationskälla som ofta glöms bort är turistbyrån (man är ju inte turist i sin egen stad..). De har en bra sida där man kan beställa brochyrer och bläddra runt bland sevärdheter m.m i och runt Östersund:

http://www.turist.ostersund.se/

Klicka på "Turist i Östersund" i menyn högst upp på sidan så är det bara att välja och vraka.

Det är ofta fjällvärlden som kommer på tal när man pratar om Österund och friluftsliv, men det finns många bra ställen närmare stan också. En korvgrillarkväll vid utsikten intill motionsspåret på Östberget (eller kanske högst upp i slalombacken som ligger alldeles bredvid). En halvdag med bad i Forsaån längs med Forsaleden, söder om Locknesjön, sitter fint varma dagar. Kanske en kajaktur i Storsjön (kolla med Östersunds kanotklubb, Njord. Har för mig att det går att låna kajaker om man går med där). Listan kan göras mycket längre..

Men som sagt, kontakta turistbyrån! De har koll på mycket och hjälper säkert gärna till med tips och idéer. Efterhand så hittar ni nog mycket på egen hand också.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pawi Strövområde Östersund Naturområden 8
JohanBe Dagsturer/sevärdheter i Jämtland/Härjedalen/Dalarna Naturområden 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.