Östersjömaran 2001 i Maxi 68 ?

Hej alla Maxi 68 seglare. Jag har ett antal år planerat att segla östersjömaran i en större båt men nu är båtar från 21 fot välkommna så nästa år (2002) blir det start i 68:an. Jag tycker att de borde finnas flera intresserade Maxi 68 ägare. Visst skulle det vara kul att göra en ca 600 nm lång havsskappsegling? Sprid ut detta bland vänner och bekanta med 68:eek:r så kanske det kan bli 5 båtar och en egen klass.
För er som inte känner till så är seglingen en ca 600 nm lång nonstop segling med två mans besättning. Starten går i Oxelösund. Kraven på båten är inga speciella (vad jag vet) förutom VHF och livflotte (kan hyras via arrangören) och man skall med sin besättningsman ha seglat minst 100 nm nonstop för att vara kvalificerad.
Mvh Stefan
 
Erfarenheter ÖM 2001

Deltog i Ö-maran 2001 i en 34:a fotare. Ö-maran är Sveriges / Nordens i mitt tycke tuffaste havskappsegling. Att ligga ute 4 - 6 dygn på öppet hav kräver mycket av både besättning och båt (säkerhetskraven är mycket höga - högre än på tex tävlingar som Gotland Runt - mycket finns förvisso att hyra - men krav på båt är också höga). Årets runda var tuff med 3 dygn bidivindssegling, upp mot 20 m/s och 3 meters vågor. ca 1/3 av deltagande båtar bröt. Så gedigna byggen som L38 och Allegro 32 bröt eftersom de gick sönder i den grova sjön. Uppskattningsvis vilar man ca 2 timmar / dygn (inte sover). Helt rätt att mindre båtar kan delta. I år startade en Maxi 77:a som dock bröt samt en express som genomförde tävlingen.

Ömaran har en hemsida http://www.ostersjomaran.nu

Jag svarar mycket gärna på frågor. Jag kan låta negativ till era ideer ovan men vill poängtera att man måste veta vad man ger sig ut på - är förhållandena hyffsade går det säkert bra - men vid lite snärjigare väder. Ge er gärna ut och distanssegla i någon vettig höststorm först 20 - 25 m/s (gärna två dygn).. Glöm inte att den viktigaste person du har ombord är din seglarkompis - du MÅSTE känna full tillit till hans / hennes förmåga även när han / hon varit vaken fyra dygn i sträck.. Din säkerhet handlar om din kamrats förmåga.

Vill inte missa att säga att detta är den mest fantastiska kappsegling jag deltagit i - gav sanslös mersmak!

Til Lykke / Mårten
 
Förberedelser

Jag hade tänkt att komma välförbered med stark besättning. Jag har seglat på östersjön i 11 år nu med min Maxi 68 och anser mig veta vad jag ger mig in på och vet att det under tidigare ö-maror varit hårt väder vid ett flertal tillfällen.
Att man kan havssegla med mindre båtar har väl bevisats ett flertal gånger bla mini transat, sven lundin, gamla tiders gotland + diverse atlantseglingar med små båtar.
Ok att det kan bli svårt med tre dagars hård kryss och ingen sömn men man får se det mer som ett uthållighetsprov än ren kappsegling.

MVH Stefan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.