Både havs- och kungsörn kan man få se en del i nordvästra Skåne under vintrarna. Bl.a. brukar de finnas strax söder om Ängelholm där jag sett örn vid ett flertal tillfällen, även över Bjärehalvöns sydsida har jag sett havsörn.
"Havsörnen häckar numera återigen nästan sammanhängande längs hela svenska Östersjökusten från Blekinge, Öland och Gotland ända upp till Norrbotten samt ojämnt spritt vid sötvatten i Syd- och Mellansverige från Skåne till Dalarna-Hälsingland, och
vid sötvatten i Pite, Lule och Torne lappmarker."
Hämtat från
SNF's faktablad om havörnar (PDF-fil) så du borde ju kunna hitta någon utmed kusten, gärna ut mot Osthammar (har jag för mig att jag hört folk prata om havsörn...)
Vill man uppleva havsörn i sitt rätta element på inte allt för långt avstånd och samtidigt uppleva de ofantliga späckhuggarna kan jag varmt rekomenderat en tur till Tysfjord i nordnorge frammåt oktober-november då späckhuggarna kommer dit och samtidigt finns där en stor havsörnskoloni. När vi var där hösten -96 hade vi sju havsörnar som låg och cirklade ovanför oss och tre ungfåglar som lekte på låg höjd. Synd att man inte var bättre på att fotografera då...
Ha de gott!
/Nicke
PS. Jädrans vad många som hann skriva nästan allt som jag skrev medans jag skrev, hoppas du får ut något av mitt i alla fall!

DS.
[Ändrat av Niklas L 2003-05-22 kl 09:29]