Nybörjarhjälp

Ok.

Så här är läget: Min tjej har aldrig vandrat och nu vill jag frälsa henne. Sånär som på ett par vettiga kängor till henne (och möjligen en ryggsäck) finns all utrustning som behövs. Vad som saknas är en lagom introduktionstur.

Finnskogsleden (den hälsingländska) är ett alternativ. Men fler förslag önskas. Om inte annat vore det käckt att göra en övernattningstur någonstans i Stockholmstrakten (inom någon timmes resväg eller så) för att gå in kängorna när de väl införskaffats.

Tips emottages med tacksamhet. Fint om det är någorlunda folktomt och naturskönt, förstås.

/L
 
Jag slår ett slag för Sörmlandsleden. Nära stan, men ändå ganska mycket upplevelse för den tid man lägger inklusive resa. Man kan använda SL för resa till flera av etapperna nära stan.
Etapperna runt Paradiset, och vidare mot Lida är klart värda besväret. Omväxlande karg nästan vild skog med hällmark och myrar, blandat med lövskogspartier och öppna landskap.

Om man sen vill, finns ju fortsättning "så långt man vill" söderut.

Så här års är det relativt folktomt i skogarna, men eventuellt isigt på stigarna. Fundera på broddar eller nått.
 
Nu bor jag inte i Stockholm även om jag ursprungligen har rötterna i Sörmland, så jag föreslår precis som pysen78 att ni tittar på några av etapperna på Sörmlandsleden. Många av etapperna går även att nå med kollektivtrafik vilket kan vara en fördel om man startar och slutar på olika ställen.
http://www.sormlandsleden.se/
 
Tack!

Fast någon vintertur blir det inte, åtminstone inte med övernattning. Dels för att det är lite för hardcore för henne, dels för att jag bara har en sovsäck som duger för sådant. Men till våren är det svinbra förslag!

/L
 
Jag har vandrat Finnskogsleden 2 ggr., senast i somras. Jag har även vandrat Pilgrimsleden lite längre åt V, inne i Ovanåkers kommun. I både Bollnäs' och Ovanåkers kommuner finns ett antal stugor med utlagd ved i vilka man får övernatta gratis. Under drygt 2v. mötte jag andra vandrare 2 ggr. Detta trots att jag vandrade juli-aug då många har semester.
 
Hej!

Har varit i liknande situationer och försökt få folk att förstå tjusningen med att vandra. 2 försök vid Höga kusten leden har fungerat, båda gångerna har de som följt med sen nappat på andra "normala turer".

Men det beror ju på hur vilt/folktomt du vill ha det HK leden är ju mycket bekväm med stugor och man passerar orter med affär etc. har vandrat där 3 gr och min upplevelse är att de flesta mest går runt i Skuleskogens nationalpark och att man sedan träffar på ganska få. Är ju fantastiskt fin utsikt på många håll och speciella naturfenomen. På våren är det ännu färre än mitt i sommaren.

Annars tycker jag Oviksfjällen är lättvandrat och fint och inte så mycket folk ens mitt i sommaren går ju åka till Höglekardalen bekvämt med buss.

Södra Kungsleden är inte så mycket folk (om man ser till Dalarnas del och bortsett från runt Grövelsjön) leden är fin och rätt bekväm med mina mått mätt....

MVH
 
Flottarstigen / Ljusnanleden

Jag befinner mig i nästan exakt samma situation som du! Under åren har jag successivt jobbat på att få med sambon allt längre ut i naturen och ska nu (äntligen) ta steget att försöka introducera henne till utelivet bortom dagsturer. Då du i ditt inlägg nämner Finnskogsleden tänkte jag därför tipsa om den introduktionstur jag planerar till sommaren:

Flottarstigen alt. Ljusnanleden, sträckan Laforsen - Färila
(http://www.farila.se/index.php/vandringsleder/)

Planen är att ställa bilen i Färila, ta bussen upp till Laforsen (ca 2 mil NV om Färila fågelvägen) och sedan vandra tillbaks till Färila längs mellanljusnan. Båda lederna är möjliga alternativ, enda skillnaden är att de går på varsin sida om Ljusnan (mer om det längre ner). Den totala vandringssträckan blir då ca 30-35 km, vilket jag tänkt att vi ska avverka på 3 dagar med 2 övernattningar i det fria. Dagsetapperna blir då ca 1 mil, vilket jag tror och hoppas blir lagom för en introduktionstur, dvs inte allt för krävande och inte allt för lätt. (Första turen ska ju helst inte bli den sista, så det gäller att naturupplevelsen inte förtas av det obekväma, samtidigt som jag inte vill att vandringen blir till en söndagspromenad!)

Bakgrund / generellt

Vi har tidigare varit upp och fiskat i mellanljusnan flera somrar och är således relativt välbekanta med omgivningarna. Det är (i våra ögon) ett väldigt naturskönt område, inte minst tack vare Ljusnan och alla dess forsar. Flora och fauna är varierande och artrik för den intresserade, vacker och spännande för oss andra, men mygg/knott har vi dock inte besvärats av mer än i normala svenska skogar. Är du/ni intresserade av fiske kan jag varmt rekommendera att lösa fiskekort och fiska er fram längs vandringen (det kommer vi göra). Dock lämnar jag inga fångstgarantier, men att jag brukar kunna få napp är helt klart ett gott tecken!

Själva lederna har vi inte vandrat så mycket på, men där vi följt dem är de rätt välmarkerade och lättvandrade (eller åtminstone inte svårframkomliga). Tack vare geografin är också risken att gå vilse obefintlig, så orienteringen kräver inget större fokus. På båda sidor finns med jämna mellanrum "gapskjul" (vindskydd/rastskydd) där man kan rasta om vädret är överjävligt. Dock vet jag inte om de duger att övernatta i, så tält är nog att rekommendera, men de flesta brukar i alla fall ha ved och angjorda eldplatser som kan förenkla lägerlivet, och vatten finns det ju gott om i älven.

Med tanke på tillgängligheten, de fina vandringslederna och fisket har vi under alla år träffat på förvånansvärt få människor längs älven. På sin höjd passerar man några enstaka flugfiskare, men de är förhållandevis sällsynta, rätt stationära och sällan vidare lappsjuka, så "vildmarkskänslan" är det inga problem med. Att civilisationen trots allt ändå inte är allt för långt borta kan också kännas tryggt för en nybörjare, och ur ytterligare säkerhets-/trygghetsperspektiv finns det (med vissa undantag) också någorlunda mobiltäckning överallt.

Flottarstigen

Går längs samma sida som Rv 84. Troligtvis mer lättvandrad och välordnad tack vare närheten till "stora vägen" och därmed civilisationen. Bra ur trygghetssynpunkt, men samtidigt större risk att träffa på andra människor.

Ljusnanleden

Går längs mellanljusnans norra/västra sida. Otillgängligare och därmed sannolikt (ännu) mindre chans att träffa på andra, fast samtidigt längre till undsättning eller "bail-out" om det skiter sig. Denna kommer vi att vandra, främst för att vi inte utforskat denna sida lika mycket då den som sagt är otillgängligare och därmed inte lika lämpad för dagsutflykter.


Blev lite längre svar än jag tänkt ser jag nu, men bättre det än inget(?).
God tur!
 
Rättelse!

Hittade inget sätt att redigera mitt inlägg, men Ljusnanleden går längs mellanljusnans norra/östra sida och inget annat (och Flottarstigen längs södra/västra sidan). Apropå det där med orientering...
 
Tack Mattias!

Det där var väl ändå ett förjävla bra tips. Tack snälla Mattias för det. Låter absolut helt perfekt. Trevligt att kunna fiska på vägen också (inte för att jag kommer få något, jag är sämst på det, men det är trevligt ändå).

/L
 
Varsågod, det var så lite så. Jag tar ju själv gärna del av andras erfarenheter och tips, så det är bara kul att kunna dela med sig till nytta för någon annan! =)

Vad gäller fisket verkar vi vara på samma nivå. Jag fiskar hellre än bra, men det är en del av naturupplevelsen för mig, något rogivande att sysselsätta mig med medan jag upplever omgivningen, så ev. fångst ser jag mer som en bonus. Dock kan jag väl erkänna att det svider lite när sambon får fisk och jag själv kastat i timtal utan framgång. Inte för att jag missunnar henne fiskelyckan, tvärt om, jag har bara lättare att glädjas åt den om jag fått fler - eller åtminstone större - fiskar. Det är ju aldrig någon tävling, så länge man kommer först...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.