Nybörjare..

Ok, den teoretiska biten av jägarexamen är färdigskriven, skjutövningarna är igång. Igår var jag iväg och skrev låneintyg på ett par bössor, en studsare och en hagelbock.

Jag han bara med att provskjuta studsaren i går men kunde snart konstatera att jag kan inte stödja vapnet mot kinden och samtidigt se igenom kikarsiktet, som jag ser det så finns det två sätt att lösa problemet:

1. Lägre fäste för kikarsiktet
2. Högre kolvkam.

Någon som sitter på ett förslag till ev. lösning?
 
För det första så är kindkontakten ej det viktigaste, ja nästan oviktigt vid kulskytte. Men vill man ända ha bra kontakt kan man göra som min granne, provisoriskt bygga upp kolvkammen med t.ex kartongpapp/tidningar och tejp. Du kan bygga åt vilket håll du vill. Detta fungerar också på hagelbössan om man vill prova olika kolvbreddar eller höjder.
[Ändrat av frarol 2002-05-22 kl 07:56]
 
Jag var själv inne på att pröva med kartong å grejja lite för att få upp kolvkammen men är det som du säjjer inte det viktigaste att få en bra kindkontakt så skall jag först pröva att skjuta lite mer med bössan.

Tack för ditt svar.
 
Låna bössa

Ursäkta att jag bryter in med en ordningsfråga.
Men får man verkligen låna bössa trots att man inte har klarat skyttedelen av proven?

Vill bara vara på den säkra sidan så att ingen trampar utanför råmärkena utan att veta om det :)

mvh
Patrik
 
Re: Låna bössa

Hilber; sa:
Men får man verkligen låna bössa trots att man inte har klarat skyttedelen av proven?

Joo, det kan låta lite knepigt, men vapenlagen 3 kap 5 § säger:

Om innehavet av ett skjutvapen kräver att den enskilde skall ha avlagt skytteprov eller genomgått en viss utbildning eller på annat sett visat sig vara lämplig att inneha vapnet, får ett sådant vapen lånas ut endast till den som uppfyller samma krav.

Detta gäller dock inte när vapnet skall användas för provskjutning, övning eller tävling på skjutbana eller vid jakt under långivarens uppsikt.


Första stycket är tydligt ett vapen får inte lånas ut om man inte har uppfyllt kraven (samtliga prov nödvändiga för aktuell klass när det gäller jaktvapen, även teoretiska) men andra stycket ger en öppning, i mitt fall övning (på skjutbana). Max tid för lånet är 14 dagar. Givetvis följs detta av krav på ålder (18 år), förvaring och att man inte har tidigare fått vapen förvärkade eller att den som lånar ut misstänker att man skall använda vapnen till nått fuffens..

Om man har för avsikt att låna/låna ut vapen skall man använda blanketten RPS 551.4 vilken kan laddas ner från http://www.police.se/mediacache/4347/1541/2015/RPS_551_4_9607.pdf

//Larsa
 
frarol; sa:
För det första så är kindkontakten ej det viktigaste, ja nästan oviktigt vid kulskytte.

Kan inte hålla med alls. Visst, vid skytte från inskjutningsbänkens lugna vrå och vid stillsamt skytte på banan kanske det inte är SÅ viktigt, men vill man ha upp snabbheten på sitt skytte med bibehållen precision är den lika viktig som vid hagelskytte; snabba och korrekta anläggningar blir snabba och korrekta just i och med att det är många stödpunkter inblandade titta på ett stillastående mål, slut ögonen, lägg an och slå sedan upp gluggarna; ligger du i det närmaste perfekt: bra; i annat fall är nånting galet: anläggningsteknik, kolv, grad av övning... you name it...

Nu kanske jag är lite väl inbiten kulskytt för att från ett "normalt jägarperspektiv" diskutera detta, men jag står definitivt fast vid att kindkontakt är a och o vid allt skytte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz Nybörjare vill komma ut. inget skott/köttanspråk. (Borås/GBG) Jakt 1
Chrisols Nybörjare Jakt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.