• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nya Zealand

Halloj där ute i världen!

Nu är det så att jag ska ut i stora vida världen (som min morfar skulle sagt) närmare bestämt till Nya Zealand ett halvår. Ska byta ut min termin här på Karlstads Universitet och läsa på andra sidan jordklotet istället! MEN, främsta anledningen att besöka detta vackra land är upplevelsen naturligtvis. Jag tänker aktivera mig så gott det går och kommer du att befinna dig där under sommaren/hösten så kan du väl höra av dig! Ska även fortsätta resa i november och en månad framåt ca. Har du kanske varit i Nya Zealand? Jag behöver tips på allt man kan och bör uppleva!

Ha det gott!
Lotta
 
Det skulle underlätta lite om du preciserade var på NZ du har tänkt att plugga, men här kommer några idéer i alla fall.
NZ har ett utmärkt systen med övernattningsstugor som i de flesta fall ansvaras av Department Of Conservation, DOC. Stugorna har lite olika utrustningsnivå men innehåller oftast madrass, vattenförsöjning, kamin och bord med pallar eller motsv. Dessa är ordnade klassystem, från 1 till 4, där 1 är bäst. Priserna varierar beroende på klass men jag har för mig att klass 2 ligger runt $8, klass 3 runt $4. Årskortet räknar snart hem sig om man är ute en del, £55 -97. Man kan så klart tälta, och bör i många fall ha med sig ett tält, stugorna kan snabbt bli fulla om det vill sig illa. Nu tror jag inte det ska vara något större problem såvida du inte springer på någon skolutflykt.
DOC har centra i de flesta städer och byar med anknyting leder, folket där vet allt om vad som händer och vad som gäller på platsen du har tänkt besöka.
Förklara lite mer vart du ska och vad du vill göra, så skriver jag lite mer. Jag har mest koll på sydön även om jag varit en sväng på nordön.
Jag åka dit en sväng i mitten på November.

Onward
Magnus
 
ja, var?

Tack för svaret. Jag har sökt till två ställen; Auckland och Wellington. Men det lutar mer åt Wellington eftersom det verkar vara en mysigare stad med mysigare natur. Där har jag ju också närmare till "fjällen" med skidåkning och vandring. Ja, vad vill jag göra? Jag är en ganska grön friluftsare som varit i fjällen sedan barnsben, men inte varit på så många egna turer. Dels pga tidsbrist plus att jag inte haft kompisar med samma intressen.

Däremot så älskar jag äventyr och vill testa det mesta. I NZ har jag tänkt mig: klättring (har klättrat några ggr), vandring, skidåkning och ja, det som jag finner intressant. Jag tycker verkligen om utelivet och önskar att jag hade mer tid och pengar att utforska det!

Det låter iaf bra med stugorna som du nämnde, Magnus.

Tjing!
Lotta
 
jasså där...

Jag tycker det låter som en bra idé, Wellington är definitivt en mysigare stad. Vad jag tycker om Auckland skall jag nog inte ta upp här, någon kanske blir stött.
De flesta platser har två namn (som fjällvärden här hemma) ett (europeiskt) och ett på mauri.
Här kommer utan omsvep några ställen som kan vara värda en visit, jag räknar från Wellington och från Auckland får du räkna själv, så det så.
Nordön:
Taranaki(Egmont) med omgivande nationalpark. Ligger ca 30 mil nordväst. Funkis för skidåkning och lättare alpinering 2500 m MSL.
Tongariro National Park, 20 mil norr. Innefattar tre mer eller mindre aktiva vulkaner Tongariro, Ngauruhue och Ruapehu. Den sistnämda fick frispel för en fem, sex år sedan. Samtliga runt 2000-2500 m MSL, mera skidåkning, bättre vandring om än något sterilt. En hel del svavel, ånga och allmänt pysande.
Whanganui National Park, 20 mil nord. Vandring men lite omständigt att komma intill.
Rotorua, för att skratta åt loopies, mer ånga och pys.
Sydön:
Abel Tasman Park, färja till Picton plus 10 mil väst. Mer vandring, här skryter dom om sitt varma och regnfria klimat men det har inte jag sett i alla fall. Här behövs vattenfilter!
En snabb tur söderut:
Harper Pass
Copland Pass, har du lite koll och prylar kan du knalla över passet och ner i Mt. Cook village, annars är det backtrack som gäller.
Mt. Somers, en liten personlig aptitretare.
Routeburn-Caples
Milford, motorväg, tänk Kungsleden.
Dusky Traverse, mitt mål...

Mer utsvävningar vid begäran.

Över och ut
Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad180423 Nya Zealand i november? Reskompis 6
Nya Zealand Reskompis 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.