Ny vajer

Hej.
Tänkte bara om någon skulle kunna upplysa mig hur man byter skäddavajern? Är detta något man kan göra själv? vad kostar det?

När jag titta på hur vajern sitter så ser det ganska så krångligt ut att göra det själv. Det är en glasfiberkajak det handlar om.

Känner ni någon i Göteborgstrakten som kan hjälpa mig med detta?

Mvh/R-F
 
Hej.
Tänkte bara om någon skulle kunna upplysa mig hur man byter skäddavajern? Är detta något man kan göra själv? vad kostar det?

När jag titta på hur vajern sitter så ser det ganska så krångligt ut att göra det själv. Det är en glasfiberkajak det handlar om.

Känner ni någon i Göteborgstrakten som kan hjälpa mig med detta?

Mvh/R-F


Vad har du för fabrikat på kanoten?

Själv har jag en P&H Icefloe. Där börjar man med att lossa den lilla insexskruven som sitter på klumpen man reglerar viren/skäddan med. Sen fäller man ner skäddan - eller den har redan "ramlat" ner. Nu ser du hur viren är fäst till skäddan. I mitt fall var viren försedd med ett ändbeslag likt en elkabelkoppling och sen nitad till skäddan. Jag försökte popnita fast ersättaren men det fick inte plats i skäddaboxen så en manuell nitning med massiv alunit eller en nerfilad skruv/mutter är lösningar jag provat. Den svaga biten är ändbeslaget som fästs i skäddan. Den har gått av två gånger på 18 år...

Att trä upp viren var enkelt och sen låser man klumpen i läge med uppfälld skädda.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.